lørdag 5. juni 2010

EASA i støpeskjeen

Merk deg 8. april 2012. Da vil all europeisk luftfart plasseres under "implementing rules" som nå er under utarbeidelse i European Aviation Safety Agency. Til forskjell fra rammeverket til JAA, så vil dette bli et system som er basert på EU`egne lover og det gis ikke fritt spillerom for egne, lokale varianter. For helikoptervirksomheten tror jeg dette vil få store konsekvenser siden "best practice" som etterleves av Oljeindustriens Landsforenings medlemsselskaper, ikke vil bli tillatt. Reglene vil gjelde for alle aktiviteter som foregår innen EU`s område, uansett hvor selskapet eller flyene er registrert. Da dukker naturligvis spørsmålet om FDTL, Flight- and Duty Time Limitations, opp nok en gang, og da det berømmelige Subpart Q i det tidligere JAR-OPS 1 (Commercial Aviation, 2 Business Aviation), 3 (Helicopters) og 4 (Aerial Work). Nå vil det bli en tredelt ordning som i hovedsak blir kategorisert som Commercial Air Transport (CAT) eller Noncommercial (NC). Vanlig ruteflyging, business flyging (card programmes), aerial work og charter vil falle under CAT. All annen fly- og helikoptervirksomhet vil falle under NC reglene. Den tredje kategorien blir Complex Motor-powered Aircraft (CMPA) som omfatter annen business jet- og turboprop virksomhet, store helikoptre og tilt rotor. Til slutt en ege kategori som kalles "Other than CMPA som gjelder "very light aircraft". Kritikerne er veldig sterkt ute allerede med bl. a. flygernes organisasjon European Cockpit Association hvor norske flygere befinner seg. De hevder at reglene skrives i et juridisk språk som er vanskelig å lese og vanskelig å implementere. (AW&ST 24. mai)
Jeg har vanskelig for å se en såkalt harmonisering med det amerikanske FAA slik JAA gjorde. Tvert i mot så ser jeg at amerikanerne nå lager egne regler for utenlandske business fly som flyr inn til USA.
Jeg er sikker på at dette vil bli diskutert i ukepressens luftfartsspalter opp og ned i tiden fremover, så følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.