tirsdag 29. juni 2010

Et signal om ting som kommer?

Representant for påtalemyndighetene i Frankrike demonstrerer en utvikling vi ikke vil ha, verken flygere eller havarietterforskere.
Husker du havariet med en A320 i Middelhavet i november 2008 under en testflyging? Maskinen hadde vært inne til re-paint etter å ha vært leaset av Air New Zealand til et tysk selskap. Flygerne fra dette selskapet var ukjente med testprosedyrene, bl.a. så ble slow flight utført langt under minimumshøyden for den type øvelse. Vel, flyet kom ut av kontroll og alle 5 ombord omkom. Jeg vil her føye til at dette også antakelig har med malingsjobben å gjøre, kanskje tette static ports.
Påtalemakta i Perpignan ved Jean-Pierre Dreno ga i går en konfidensiell briefing til ANZ`s CEO Rob Fyfe og General Manager Ariline Operations and Safety, Capt. David Morgan.
Så litt tilbake i tid: Dreno påbegynte sin kriminelle etterforskning av ulykken og beslagla CVR og FDR; han ville ikke la dem gå til USA for å analyseres av produsenten. De ble til slutt sendt til Statene og utskrift av CVR sendt til Dreno. Så skjedde det som gjør meg så innmari forbannet; han offentliggjorde flygernes siste sekunder i live.
Jeg sier ikke mer om det, men overlater til deg som interessert i å finne fremgangsmåter hvor rapportering av hendelser og beskyttelse av vital informasjon fra media, kun brukes av etterforskerne. Det er krefter i sving for å få videofilmet cockpit i alle passasjerfly i etterforskingsøymed. Dersom slike snutter ikke kan beskyttes fra offentligheten, så må de ikke forekomme i det hele tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.