lørdag 12. juni 2010

IS-BAO, hørt om den?

International Standard for Business Aircraft Operations, står det for. Nå skal det lages slike standarder for helikoptre også. Dette ble besluttet under ILA i Berlin nylig. De som står bak er Helicopter Association Intl., European Helicopter Association , British Helicopter Association (en gang ledet av Eric Brown) , og International Business Aviation Council. Her skal det utvikles en Code of Best Practice for all helikoptervirksomhet, også offshore. Vel, jeg har noen kommentarer til det: Som kjent kommer EU Law inn i bildet. Det er uklart i hvilken grad f.eks. Oljeindustriens Landsforenings (OLF) Best Practice vil få lov til å leve dersom den er strengere enn EU OPS. Jeg har jobbet som bl.a. IFALPA`s utsendte til Montreal noen ganger og arbeidet sammen med HAI og EHA`s reps der. Til dette samarbeidet er å si at disse organisasjonene på den tid arbeidet veldig sterkt i mot det jeg som flygernes representant arbeidet for, både når det gjaldt ytelseskrav og FDTL. EHA greide sogar å redusere den standard vi hadde i Norge når det gjaldt helidecks størrelse fra 1,25D til 1D for å spare vekt og penger. Nå er det snakk om å redusere ulykkene med 80%, en har med andre ord ikke noen null filosofi ser det ut til. Og, HAI og EHA arbeidet for å holde gamle helikoptre i drift så lenge som mulig, derfor motsatte de seg ytelseskrav som kunne koste penger. Jeg ser at ulykkesstatistikken for HEMS i USA viser til mange tilfeller av det som tradisjonelt kalles flygerfeil. Jeg har imidlertid absolutt ingen tro på at HAI vil gå inn for to flygere i denne vanskelige form for flyging. Safety er all right det bare det ikke koster noe, var mitt inntrykk gjennom flere års "samarbeid" med disse organisasjonene. Men ting kan jo ha endret seg.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.