søndag 20. juni 2010

Unlikely bedmates - Helicopter

Allerede på Le Bourget i 2007 ble det gjort kjent et EADS prosjekt som hadde med navnet "Boeing" i en parantes. På ILA Berlin var dette samarbeidet kommet ut av parantesen og inn i nærmere definerte folder, nemlig i prosjektet Future Transport Helicopter, FTH. Det blir et samarbeid mellom Boeing, Eurocopter og flere europeiske stater, ikke minst Tyskland. Jeg må imidlertid si at jeg er meget skuffet over den disignen du ser i bildet som er til de grader gammeldags. Maskinen vil ha en MTOW på 80 000 lbs og kunne frakte 70 fullt utrustede soldater 300km. Jeg finner faktisk samarbeidet mellom EADS og Boeing som det mest interessante aspektet her. Dersom du spør meg hvem som har mest å tjene på dette, så vil jeg svare USA rent teknologimessig. Jeg finner at deres produkter over de siste årene, ligger sørgelig tilbake i forhold til europeiske maskiner. Samtidig bygger Sikorsky sin CH-53K. Den blir noe mindre enn FTH og kan ta 55 soldater ca 200km. 227 er bestilt av USMC. Testing påbegynnes neste år mens FTH skal være tilgjengelig i 2020.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.