onsdag 25. august 2010

ONS 2010 Oljemessen i Stavanger

Det sies at dette er den største industrirelaterte utstilling og messe i Norge. Hva har dette med luftfart å gjøre, bortsett fra at antallet av byens løse fugler forsterkes vesentlig? Joda, jeg har alltid besøkt messen og synes det er greit å få et overblikk over elementer som berører mitt yrke. Her er imponerende simulatorer, FLIR utstyr for helikoptre, rednings- og nødutstyr, nødpeilesendere, registrering av helidekk bevegelser, overlevelsesdrakter, fueling utstyr etc. Her er ikke lenger representanter for helikopterprodusentene, noe som var vanlig tidligere. Jeg ser flere tegn på at fartøyer av typen FPSO, Floating Production Storage and Offloading, nå begynner å få helidekket akterut. Å plassere det forut er etter min mening en feilkonstruksjon, slik som alle FPSO`er er i norsk sektor. Når det gjelder helidekkets bevegelser, så er nye forskrifter på vei inn, og så vidt jeg kan bedømme ser dette, inkl. Rev 8 av 2009, bra ut. Problemet er bare at dette er en privat løsning mellom Bond, Bristow og CHC. Jeg har tidligere nevnt at LT må arbeide for at de strengeste reglene blir standard i internasjonal sammenheng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.