mandag 7. februar 2011

Dagbladet: S-92A rister pilotene syke

Vel, det er naturligvis ikke noe nytt, dessverre. Vibrasjonsproblemer ble påvist av undertegnede og rapportert ettet testflyging av maskinen den 1. juli 2003. Jeg fikk anledning til å fly Pre Production model #4 fra start av motorer til landing. Jeg skriver: Vibrasjoner gjennom det meste av regimet på bakken var påtakelige og jeg opplevde disse som såpass tydelige, spesielt under oppstart at jeg lurte på om Sikorsky har valgt riktig når en har gått inn for 4 MRB`s. Videre: Jeg holdt ca. 70% TQ som ga omtrent 140 knop. Igjen følte jeg at vibrasjoner var tydelig tilstede, og jeg hadde instinktivt ikke lyst til å fly over 120 knop! Og til sist: Da jeg reiste hjem fra Sola følte jeg at jeg hadde fløyet en uferdig maskin…….
Sikorsky fortalte at de ville endre på plasseringen av den horisontale haleflaten og lovte bedring. Senere samme år etter fløy jeg igjen PP4 som var lettere modifisert, men resultatet var det samme: Helt uholdbart vibrasjonsnivå. Gjennom årene har det ikke vært bedring, og jeg føler at sertifiseringen av maskinen har vært lemfeldig. Det kan være at det er vibrasjoner som har ført til tap av olje til hovedgearboksen ved to anledninger. Første gang var i Australia i juli 2008. Siste gang det skjedde var med Gougars maskin utenfor Newfoundland den 12. mars 2009. Denne rapporten kommer ut onsdag. Jeg har siden 2003 hevdet at maskinen er feilkonstruert, og at den trenger et 5. hovedrotorblad. Vi leser nå i Dagbladet at mange flygere mener å ha fått forskjellige typer helseskader etter å ha fløyet maskinen. Bildet er av PP#4  tatt av undertegnede før den andre testturen. Sjekk Dagbladet: http://tinyurl.com/6hf2g88

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.