tirsdag 14. juni 2011

Stavanger Aftenblad og EC225 - Hvem tør å tenke utenfor boksen?

I en artikkel i dag skrytes det uhemmet av EC225 som kandidat til redningstjenesten. Såvidt jeg vet var jeg første nordmann som fikk anledning til å fly maskinen i Marignane. Jeg opererte maskinen fra start til stopp. Det var en SAR variant og jeg skrev i min rapport etter endt flyvning, at dette var en flott maskin, også SAR pakken. Når EC225 har kommet med som en av fire reelle kandidater i konkurransen om å få jobben etter Sea King, så kommer maskinen i et annet lys. Den er for liten. Den er mindre enn NH90 som allerede er liten sammenliknet med S-92A og AW101. Med et konsoll for systemoperatør samt ekstra brennstofftank i kabinen, samt plass for innheising av nødstedte, så vil den neppe kunne ta mer enn 15 gjennomsnittspersoner med redningsdrakt, men dette gjenstår for undertegnede å se. Jeg setter også et spørsmålstegn ved rekkevidden, vel vitende at motorene i EC225 er tørstere enn den Makila varianten som sitter i L2.
Igjen ser jeg et bohov for at redningstjenestekontoret og rikstrygdeverket samtaler om en løsning som går ut på at ambulansehelikoptrene må være av EC145- eller AW139 størrelsen med redningsheis. Man vil da kunne ta vare på oppdrag i trange områder slik anestesilegeforeningen ønsker. Redningstjenesten må være utstyrt med helikoptre med stor kapasitet og rekkevidde, slik som AW101 eller S-92A. En EC225 løsning blir en kvasiløsning. Noen må tenke utenfor boksen her!
Illustrasjonen viser en AW101 sammenliknet med Sea King.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.