tirsdag 23. august 2011

Redningstjenesten i Sverige blir statlig

Sjekk http://tinyurl.com/3kkoc7d Her fremkommer at Sjøfartsverket tar over virksomheten fra Norrlandsflyg og får da 7 Sikorsky S-76 til tjenesten. Norrlandsflyg er 50 år gammelt og driver ambulanse- og SAR virksomhet fra fem baser. Det fremkommer som et argument for kjøpet at virksomheten er truet, men ikke på hvilken måte. For å få klarhet i dette, så har jeg fått kontakt med en kilde som skriver følgende til meg:

Norrlandsflyg har under den civila SAR'ens uppbyggnad sedan 2002 hela tiden slitit med stora problem. Dessa har varit operativa, tekniska, administrativa, organisatoriska och inte minst ekonomiska. Det har inte varit särskilt svårt att identifiera dessa brister och problem. Sjöfartsverket har ända sedan början haft en mycket låg kompetens och kunskap om vad en en dylik verksamhet kräver i alla de avseenden jag nämnt ovan. Deras upphandlingar har varit oerhört bristfälliga och man har ställt mycket få krav. Priset har varit avgörande till 100%. I en ”billigast-vinner” upphandling ligger det ju dessutom inbakat att den vinnande entreprenören kommer att få ekonomiska problem,det är givet, och Norrlandsflyg har flera gånger sedan 2005 varit nära konkurs. En konkurs som SjöV har fått hjälpa till att stävja.

Trots Sjöfartsverkets oförmåga att ställa krav och ointresse att lyssna på andra så har verksamheten utvecklats positivt genom åren. Detta trots att Luftfartsmyndigheten också varit helt frånvarande och helt ointresserade av att reglera civil SAR. Tack vare ett stort engagemang från de anställda och företagets goda vilja har stora framsteg gjorts, framförallt operativa och tekniska. Ibland har till och med SjöV försökt att motverka denna utvecklig, exempelvis när en lyckades driva igenom att piloterna skulle träna i simulator. SjöV försökte stoppa detta med alla medel eftersom man såg det som en onödig kostnad men det är numer ett myndighetskrav.

Norrlandsflyg har under åren byggt upp en unik nationell kunskap på SAR området och har idag en mycket utvecklad monopolställning. Det finns ingen annan som har kunnat lägg in anbud på SjöV's upphandlingar de senaste åren. Det har dessutom varit turbulent i Norrlandsdlygs ledning och i dess ägarstruktur. Framtiden för det nuvarande Norrlandsflyg har varit osäker och ett stort vinstintresse hos nya aktörer i ledningen har krockat med SjöV's önskemål om en långsiktig stabilitet, något SjöV inte lyckats skapa i sina upphandlingar.
Foto: Norrlandsflyg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.