søndag 4. september 2011

Er demokrati demokratiets verste fiende?

Anders Behring Breiviks kjøp av ingredienser til bomben ble registrert, men ikke reagert på. Så leser jeg at PST har fått påpakk for å ha registrert høyreekstreme elementer. Når jeg leser dette så skjønner jeg uten videre at vi sliter med et problem av dimensjoner. Det er et anerkjent prinsipp at en skal forsøke å profilere personer som kan være en trussel mot luftfarten. Det sies ofte at disse må tas før de kommer til sikkerhetskontrollen, og absolutt før de går ombord i flyet. Det betyr sånn uten videre at trusselelementer må registreres og aller helst holdt et øye med. Dersom det ikke skal være tillatt, så må jeg medgi at da må vi akseptere at elementer som burde vært holdt øye med får bevege seg fritt, og at de kan stelle til ting vi ikke ser som ønskelig. Det er da jeg er redd jeg bidrar til noe jeg aldri hadde tenkt meg, nemlig å politisere denne bloggen; jeg kan nemlig ikke akseptere den kritikk PST har fått for å registrere potensielt farlige elementer. Derfor stiller jeg spørsmålet i overskriften. Det blir dessverre tragikomisk når jeg nå leser at politiet ikke har lov til å sjekke personer som er medlem av pistolklubb, har våpen, men deltar ikke aktivt i klubbaktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.