fredag 28. oktober 2011

Navigasjon på høye breddegrader

Etter at jeg kom hjem fra USA i går, så fremkommer det at det har vært en diskusjon om navigasjonsnøyaktigheten til F-35 på nordlige breddegrader. Vel, jeg er ikke navigatør, men jeg har allikevel litt peiling på GPS. Jeg har tidligere snakket med flygere i Airlift som flyr på Svalbard, og bruk av systemet der oppe er problemløst. Nå kommer Galileo straks på banen og vil supplere GPS. Ikke nok med det, men moderne fly har treghetsnavigasjon (INS) innebygget som back up. Jeg antar at problematikken vil gjelde for alle typer fly som opererer på høye breddegrader, ikke bare jagerfly, men Orion også. Eller er det "noen" som hevder at dette bare gjelder F-35? Husk at undervannsbåter benytter INS og trenger ikke sende opp antenner for å motta GPS signaler. I fredstid så gjør de vel det, men det er lenge siden jeg var ombord i en operativ KNM undervannsbåt. Jeg sakser fra et vitenskapelig tidsskrift:

High-Latitude Performance. Regarding satellite geometry at high latitudes, we found that, in general, newer-generation receivers with multiple tracking channels (many with 12 or more channels) appeared to show very little performance difference at high latitudes, most likely due to the increased redundant information provided by tracking all satellites in view. Also, vertical dilution of precision (VDOP) at the North Pole is only slightly lower than corresponding values at lower latitudes, making GPS a truly global system.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.