lørdag 19. november 2011

Flyging og flybesetninger

Stavanger Aftenblad hadde et par lengre artikler om fly og flyging torsdag. Pene og pyntlige ting, ikke noe kontroversielt eller negativt. Lettbeint vil noen si. Er alt bare glede og pene mennesker gjengitt på glanset papir? Neida, fra en kollega her jeg mottatt noen betraktninger som gjengis under. Husk også at mange flygere drives det rovdrift på fordi arbeids- og flygetidsbestemmelser er kontraktsbestemt i mange land; take it or leave it. Her finnes ikke noe europeisk regelverk basert på vitenskapelig grunnlag. Arbeidstiden kan langt overskride det som gjelder for en gjennomsnitts industriarbeider. Noe av det som fremkommer under har jeg tatt opp stykkevis og delt tidligere. Her er innlegget som jeg synes bør komme på bloggen:
For å gå litt inn i fremtiden, er det slik i Europa nå at unge flygere må ut med en million for å kjøpe seg sertifikat og type rating, og jobbene de så får (styrmenn) betaler ca 2500 Euro i måndeden gjennom Jersey. Skatt ordner man evt selv. I British Airways ansetter man nå kabinansatte gjennom et selskap i selskapet, med lønn på NOK 8000-9000 inkludert all diett o.l (Kilde er oppgitt)
Kabinansatte i andre EU-land har utbetalt ca €800-1000, avhengig av senioritet.
Kapteiner i mange selskaper som flyr A320 og 737 i Europa har en månedslønn - uten tariffavtale - på €5000 til €6500 i måneden, og må la seg ansette gjennom skyggeselskaper på Jersey o.l. med ingen lønnsbeskyttelse eller lønnsgaranti.
Få Bjørn Kjos eller personalsjefen i DY til å fortelle oss om hvorfor så mange flygere i Norwegian ansettes på kontrakt gjennom et selskap i utlandet (Brookfield, mener jeg det er); og hvorfor det er så viktig å ansette piloter på 737-basen i Finland på baltiske arbeidsvilkår og gjennom et selskap eid av en østlending som etter hva jeg oppfattet i media har vært i søkelyset for sin måte å arbeidsformidle polske snekkere i Norge på.
Selv Norwegians pilotforening har reagert på dette: http://tinyurl.com/82uqxak
http://tinyurl.com/72kh846  Kjos sier at de får langt over snittlønnen i Estland (!)

Jeg tar også med at 60+ saken skal opp i Høyesterett i januar. Det gjelder 10 flygere i Helikopter Service AS som mener at det er diskriminerende å ha aldersrelaterte bestemmelser i tariffavtalen hvor det nå står 60 år. De ønsker å fly til det som er maksimum i henhold til myndighetenes bestemmelser som er 65. Flygerne tapte i Ting- og Lagmannsretten. Jeg tror de vinner i Høyesterett, da sett i lys av EU dommen jeg har skrevet om før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.