fredag 11. november 2011

Helikopterfaglig Forum - innstilling av 2002

Justisdepartementet fikk det økonomiske ansvaret for driften av redningstjenesten i 2001. En ønsket derfor å se på NH90 som det var tatt opsjon på, og sammenlikne den med andre aktuelle typer som EH101 og S-92A. Helikopterfaglig Forum (HF) ble derfor nedsatt, og undertegnede var med. En fant ganske kvikt at NH90 ikke egnet seg i særlig grad som redningshelikopter. Vi fant at kjøp av nye maskiner skulle ut på anbud basert på at Sea Kingen skulle fases ut i 2010. Dette var enstemmig. Den ble levert oppdragsgiveren våren 2002. Vi mente at følgende krav burde kunne oppfylles:
- 25 nødstedte i overlevingsdrakter skal kunne tas ombord i ett løft, som et generelt krav.
- Helikopteret skal kunne fly med 150 knop marsjhastighet i to timer (300 nm), som et generelt krav.
- Helikopteret skal kunne ta minimum 4 bårepasienter, som et generelt krav.
- Helikopter stasjonert på Longyearbyen, Banak og Bodø, bør kunne heise opp 25 nødstedte innen en radius på 300 nm
- Helikopter stasjonert på Longyearbyen, Banak og Bodø bør kunne heise opp 10 nødstedte innen en radius på 385 nm
- Helikoptre stasjonert baser sør for Bodø bør kunne heise opp 25 nødstedte innen en

radius på 240 nm.

Etter en heseblesende prosess fant vi at de fleste typene var nær disse kravene, men det baserte seg bl.a. på en variant av NH90 som aldri vil bli bygget, slik at den per i dag er ute av bildet. Maskinen skulle komme med en utvendig tank på 500 kg brennstoff; en innvendig tank med 400kg og såkalte konforme tanker over understellet utvendig på 198 kg.
Vel, dette måtte det bli bråk av, og det ble det. Innstillingen ble revet i filler og Forsvaret satte seg i høysetet og produserte, sammen med Justisdepartementet en ny utredning basert på kravene over. I utstyrsoversikten for maskinen kunne en lese at dette var en militært utrustet maskin med utstyr som veide en del. Allikevel hevdet en at rekkeviddekravene satt av HF kunne tilfredsstilles. Undertegnede og andre skjønte at det ikke var mulig dersom det var snakk om NH90, og det var det. Utredningen NAWSARH kom ut i 2005, et skikkelig makkverk utført av ikke-regnekyndige. Avgjørelsen om anbudsutsettelse var da enda ikke tatt, men det var klart for alle at Forsvaret presset på for å få NH90 inn i tjenesten. Det ble beregnet at NH90 ville ha under 70NM Radius of Action (ROA). Jeg kalte den skjærgårdsjeep, noe en del NH90 tilhengere ikke likte. På regjeringskonferanse i 2007 ble det besluttet at helikopterkjøpet skulle ut på anbud. Mer baluba, og brigader Morten Klever lovet omkamp. Den er her nå.
Etter 2207 åpenbarer det seg et veldig viktig spøsrmål: Skal kontraterrorvirksomhet være en sivil eller militær oppgave? Husk at redningstjenesten er en sivil tjeneste med militær operatør. Hadde det vært en sivil operatør så hadde en unngått det tullet som nå står foran oss, altså at Forsvaret blir mer integrert i det sivile samfunn, noe som ytterligere utvanner §99 i Grunnloven vedr. militærets tilstedeværelse. Det ville betydd at Forsvaret ville måtte kjøpe helikoptre over eget budsjett og ikke over Justis- og beredskapsdepartementets. Videre, kontraterror utrustning av helikoptrene går på redningskapasiteten løs, slik jeg har beskrevet vedr. NAWSARH utredningen. Jeg sier her ikke noe om trening på de forskjellige oppgavene, noe som er verdig en egen utredning.
Til slutt skal jeg bare ta med en illustrasjon. Riktignok utdatert og mindre enn området er i dag, men det var den vi brukte i vårt arbeide:

Den røde streken er Norges redningsansvarsområdeslik det er definert av IMO, FN`s sjøfartsorganisasjon. HF mente at hele området kunne nås med landbaserte redningshelikoptre. Bl.a. at en ikke kunne stole på at kystvaktens og sjøforsvarets fartøyer forøvrig, ikke var garantert til stede nær området hvor en hendelse fant sted. For områdene sør for Bodø kunne en benytte helikoptre med 240NM rekkevidde, mens en for de nordlige basene inkl. Svalbard måtte kunne fly ut 385NM for å hente nødstedte ved 0-meridianen NV av Andøya og i daværende Smutthullet. Ved å militarisere redningstjenesten, så vil en ikke kunne dekke området. Det er dette politikerne må ta stilling til nå. For ytterligere å understreke nødvendigheten av lang rekkevidde, så føyer jeg til ytterligere et kart som sier veldig mye om Norges ansvar til havs:


Norge har nå en enestående mulighet: Skaffe rendyrkede redningshelikoptre som dekker ansvarsområdet slik det er beskrevet over, å kjøpe NH90 i kontra terrorrollen, og å anskaffe ambulansehelikoptre av typen AW139 eller EC145 med heis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.