torsdag 15. desember 2011

Redningshelikoptrene og finansdepartementet

Jeg hørte senest i går fra en person som har innblikk i prosessen som nå pågår vedr.- valg av nytt helikopter, at det var Finansdepartementet som var skurken og årsaken til forsinkelsene. Vel, jeg har alltid ment at regjeringen regjerer og kan instruere finansdepartementet til å akseptere at vi skal ha nye helikoptre. Istedet igangsettes en langvarig prosess hvor en først må dokumentere at helikoptre trengs, noe alle vet. Nå leser jeg følgende i Dagbladet om en tilsvarende prosess:

Selv om sluttsummen er ukjent, vil E6 og det nye dobbeltsporet for Dovrebanen mellom Eidsvold og Hamar komme på flere titalls milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
Alle offentlige prosjekter som overstiger 750 millioner kroner, er pålagt å gjennomgå en ekstern evaluering for å få en uavhengig analyse av prosjektet.
Likevel stanset samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) prosessen med Ekstern kvalitetssikring bare seks dager etter at hun tok over ministerposten høsten 2009.


Som du uten videre forstår er det jeg indikerer i første avsnitt, fullt mulig. Hvorfor har regjeringen kastet bort verdifull tid i denne særdeles viktige saken som setter potensielt nødstedte i fare?

Tips om prosessen vedr. Mjøsabanen kom fra min agent i Vietnam. Takk for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.