torsdag 26. januar 2012

Stavanger Aftenblad reflekterer over flykjøpet

Uviss bruk av Europas største flyordre

Norwegian-sjef Bjørn Kjos kjempeordre på 222 nye fly til 127 milliarder kroner er vanskelig å forstå, mener Aftenbladets kommentator.
BAKGRUNN: Bestillingen er den største flykjøp-avtale som noensinne er gjort i Europa. Den er samtidig den største enkeltinvestering i fastlandsnorge.
For utenforstående skal det bli interessant å høre og se hvor Bjørn Kjos og Norwegian vil bruke de nye flyene. Mange lurer på om han spekulerer i om SAS går konkurs. Han vil i så fall ha mer enn nok fly til å overta de fleste større rutene til det skandinaviske flyselskapet.
Flyselskapet SAS har i dag til sammen 135 fly av forskjellige typer. I tillegg disponerer SAS Gruppen ni fly i finske Blue 1 og 34 fly i Widerøe.
Norwegian har denne måneden 45 nye Boeing 737-800 med opptil 189 seter og 17 eldre Boeing 737-300 med 148 seter i trafikk. De 17 nær 20 år gamle 737-300-flyene skal trekkes ut av trafikk i løpet av 2012 og erstattes med nyere fly av 800-versjonen.
Totalt har Norwegian bestilt, kjøpt eller leiet 78 fly av denne typen. Siste leveranse er planlagt i 2018.
Motivet for den nye kjempeordren på 222 fly kan være mange. Han kan sikre seg leveringsposisjoner til en rimeligere penge ved å være tidlig ute med å bestille de nye flyene. Han kan også leie dem ut til andre selskap.
Utenom flyene må Bjørn Kjos også skaffe bemanning til den store flyflåten han sannsynligvis har planer om å disponere. 222 fly betyr at han må skaffe inntil 1000 nye flygere i et marked som er begrenset fra før. Han må i tillegg finne mange nok ruter med inntjening for å ha nytte av flyene.
Selv sier Bjørn Kjos at flytrafikken internasjonalt vil vokse i tiden framover. Gjennom bestillingene av de nye drivstoffbesparende Boeing 737- Max8 og Airbus 320neo vil han bruke opptil 15 prosent mindre drivstoff enn dagens fly av nyeste type.
Dermed vil han bli ytterligere kostnadseffektiv i kampen om flypassasjerene. Gevinsten skal brukes til å tilby billigere billetter.
Den økende mangelen på flygere i Europa kan likevel bli en hard nøtt å knekke. Ungdom tiltrekkes ikke lenger av flygeryrket som før. Å finne flygende personell har lenge vært en vanskelig og dyr utgiftspost for flyselskapene.
Norwegian har for eksempel helt sluttet å rekruttere norske flygere. Tilgjengelige norske piloter er få. Dessuten regnes nordmenn for å være for dyre og har for mange arbeidstid - og sosiale betingelser knyttet til stillingene.
I stedet benytter det norsk-eide lavprisselskapet seg av korttidskontrakter via et utleieselskap av personell i Irland. Piloter herfra får halvårige kontrakter om gangen for å føre fly tilhørende Norwegian.
På den måten unngår Norwegian faste ansettelser og slipper unna dyre arbeidstidbestemmelser og sosialutgifter i tillegg. Ordningen er sterkt kritisert av flygerorganisasjoner.
Selskapet havnet blant annet i heftig strid om en tilsvarende sak da Norwegian etablerte base i Helsingfors i fjor. Den gang ble piloter fra de baltiske landene hyret inn.
Norwegian har i mange år imponert omverdenen gjennom sin store ekspansjon. Selskapet flyr i dag 275 ruter til 100 forskjellige destinasjoner i Europa, Nord-Afrika og Midtøsten.
Samtidig setter lavprisselskapet stadig nye passasjerrekorder. I tredje kvartal i 2011 fløy de 3,1 millioner passasjerer. Omsetningen i samme periode 3,4 milliarder kroner med en gevinst på nesten en milliard kroner. Foto av Bjørn Kjos som signerer B787 avtalen: Flyoperativt Forum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.