onsdag 7. mars 2012

Er Pratt & Whitney Sola i fare?

Sakset fra Teknisk Ukeblad i kveld. Foto over og artikkel: Per Erlien Dalløkken

Taper millioner på flymotorer

Etter flere år med enorme tap skal Pratt & Whitney nå evaluere driften på Sola.
200 teknologiarbeidsplasser på Stavanger lufthavn Sola kan stå i fare når den amerikanske Pratt & Whitney setter virksomheten sin i Norge under lupen.

– Evalueringsprosess

Daglig leder Peter Lupoli i Pratt & Whitney Norway Engine Center henviser til Tore Svanes i Nor PR når Teknisk Ukeblad ringer.
– Det er ingen dramatikk i dette. Styret hadde et møte i forrige uke der det ble vedtatt å forta en evaluering av virksomheten. Denne prosessen er nå i gang, forteller Svanes.
De ansatte og deres fagforeninger er involvert. Slik Teknisk Ukeblad får det framlagt derfra, handler det om å kutte kostnader for å sikre videre drift.
Imidlertid er det ikke tatt noen beslutning om å legge ned.

Pratt & Whitney Norway Engine Center. Foto: Pratt & Whitney

594 millioner kroner tapt

– Hva er det som gjør det nødvendig med denne evalueringen nå?
– Egentlig ikke noe nytt. Dette er noe Pratt & Whitney gjør jevnlig med sine virksomheter, også i Norge. Det har bakgrunn både i historiske økonomiske resultat og utsiktene til framtidig konkurranseevne, sier Svanes.
Han opplyser at det ikke er bestemt hvor lenge evalueringen skal pågå.
Regnskapene viser at motorverkstedet i perioden 2006–2010 hadde negative årsresultat på til sammen 594 millioner kroner.
I 2010 tapte selskapet 64 millioner kroner av en omsetning på 931 millioner kroner.

Tok over etter Braathens

Pratt & Whitney er som kjent en av de store flymotorprodusentene i verden.
Sommeren 2000 overtok P&W motorverkstedet til Braathens på Stavanger lufthavn Sola.
Da ble selskapet Norway Engine Center etablert – heleid av P&W-eieren United Technologies Corporation (UTC).
Det skal sies at motorverkstedet også under Braathens' eierskap hadde tapt penger i årevis før amerikanerne overtok for snart tolv år siden.

CFM56

Motorverkstedet på Sola gjør vedlikehold på CFM56-3, som henger under vingene på Boeing 737 classic (300 400 og 500), CFM56-5B, som gir framdrift til Airbus 320-serien og CFM56-7 som er montert på de nyeste Boeing 737-ene, altså såkalte NG (Next Generation, 600, 700, 800 og 900).
CFM56 produseres imidlertid ikke av P&W, men av CFM International som General Electric og Snecma eier i fellesskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.