fredag 30. mars 2012

Et godt år for Avinor

Avinors årsberetning og regnskap er publisert via børsmelding til Oslo børs.

Avinors resultat etter skatt for året 2011 ble 843,6 millioner kroner. Konsernets samlede driftsinntekter utgjorde 8621,8 millioner kroner, 9,6 prosent høyere enn året før. Økningen skyldes trafikkvekst og økt kommersiell virksomhet, særlig ved de største lufthavnene. Det er beregnet 421,8 millioner kroner i utbytte til Avinors eier, Samferdselsdepartementet.
Totalt økte antall passasjerer med 10,3 prosent til 44,3 millioner. Kommersielle inntekter utgjorde 50,3 prosent av totale driftsinntekter innenfor lufthavndriften, og økte med 12,4 prosent i forhold til 2010.
– De kommersielle inntektene er avgjørende for å holde avgiftene på et lavest mulig nivå, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen
Antall flybevegelser økte med 4,5 prosent.– At økningen i flybevegelser er såpass mye lavere enn passasjerøkningen betyr flere passasjerer per flybevegelse. Dette er bra, både for flyselskapenes inntjening og for miljøet, sier Falk-Petersen.
I tillegg til avganger og landinger ved norske lufthavner, ble det gjennomført 43 952 gjennomflygninger av norsk luftrom, en økning på 11,6 prosent.
Det ble ikke registrert luftfartsulykker med eller uten personskader i norsk luftfart i 2011 der Avinor medvirket til årsaken.
Konsernets interne mål for punktlighet og regularitet er henholdsvis 88 prosent og 98 prosent. Måloppnåelsen avhenger av samspillet mellom lufthavn, flyselskap og ytere av lufthavnrelaterte tjenester, samt værmessige forhold. Punktligheten endte i 2011 på 86 prosent. Regulariteten ble 98,6 prosent. Flightstat.com kåret Oslo Lufthavn Gardermoen til den mest punktlige av de store lufthavnene i Europa med en avgangspunktlighet på over 87 prosent.
Avinor legger betydelig vekt på sitt samfunnsansvar. Ytre miljø er integrert i Avinors styringssystem og alle Avinors lufthavner har utslippstillatelser. Avinors klimaregnskap viser samlede årlige klimautslipp fra egen virksomhet på om lag 16.800 tonn CO2, herunder 4.900 tonn fra Oslo Lufthavn Gardemoen. Det er iverksatt omfattende ENØK-prosjekter på mange lufthavner, samtidig som det satses på fornybare energikilder og varmeveksling mot blant annet sjøvann. Flere lufthavner har tilrettelagt for parkering og lading av el-biler, samt gått til anskaffelse av el-biler eller andre kjøretøy med redusert klimagassutslipp. I tillegg til å gjennomføre egne tiltak, kompen¬serer Avinor på eget initiativ for gjenværende utslipp ved å investere i utslippsrettigheter gjennom FNs grønne utviklingsmekanisme. Lufthavnene i Oslo, Trondheim og Kristiansand er akkreditert i bransjeordningen Airport Carbon Accreditation, som nå omfatter over 50 prosent av all flytrafikk i Europa.
Ved utgangen av året var det 3077 fast ansatte i konsernet. Sykefraværet var på 4,6 prosent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.