søndag 15. april 2012

Titanic synonymt med mange luftfartshendelser: Det skulle ikke kunne skje!


Men det skjer. Som flyger så er det særdeles trist å lese om alle de ulykkene som kunne vært unngått dersom flygerne hadde vært av "the right stuff". Det kan være at de er det, men har mangelfull trening, eller at flyet har såkalte "design flaws", altså et det er innebyggede feller som flygerne ikke kan tolke på en god måte. Nå ser vi at flyfabrikkene jobber på spreng for å få imøtekomme ordremengden. Hva slags folk skal bemanne disse flyene? Vi ser i artiklene under dette innlegget at Norwegian legger opp til noe som gjør at du bør stille deg følgende spørsmål som passasjer: Hvordan fører dette til bedret flysikkerhet? Jeg ønsker folk foran i cockpit i alle selskaper jeg er passasjer med som kan konsentrere seg om oppgavene. Usikkerhet i jobben av noe som helst slag kan føre til uønskede distraksjoner. Der må være stabilitet og forutsigbarhet for flygerne. Myndighetenes kontroll av- og tilsyn med luftfarten i vårt land får nye utfordringer å hanskes med. På Flyoperativt Forum den 18. vil emnet bli diskutert. Ill.: "Untergang der Titanic" by Willy Stöwer, 1912

Til sist vil jeg legge til at etterhvert som årene går så er det åpenbart for undertegnede at vi mer enn noen gang trenger et uavhengig, statlig organ som arbeider med preventivt flysikkerhetsarbeide i Norge. Flygernes arbeidssituasjon må inngå i slikt arbeide.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.