torsdag 19. april 2012

Venus er sterk for tiden.....

Piloten fikk panikk da han så et lys han trodde kom fra et annet fly i kollisjonskurs - det var planeten Venus. (Foto: ((ILLUSTRASJONSFOTO) JAMES MORGAN)
Dette er sakset fra BT Reise fra den 17. april., mottatt fra min korrespondent som snakker tilnærmet bergensdialekt:

Piloten fikk panikk da han så et lys han trodde kom fra et annet fly i kollisjonskurs - det var planeten Venus. ( Foto: ((ILLUSTRASJONSFOTO) JAMES MORGAN )

Søvnig pilot fikk panikk og skadet 16 personer

Trodde Venus var et fly.
Oppdatert: 17.04.12 kl. 11:13
En pilot i Air Canada misforstod lyset fra planeten Venus og trodde det var et fly på kollisjonskurs. Det førte til at han startet en plutselig nedstigning midt over Atlanterhavet i januar 2011. Transportation Safety Board of Canada har akkurat frigjort rapporten fra hendelsen.
16 personer ble skadet i hendelsen. Flyet var i rute fra Toronto til Zurich.

Hadde akkurat våknet
Det var kapteinen som satt ved spakene på Boeing 767-flyet mens flyet var på vei over Atlanterhavet. Førstepiloten var på vei til å våkne opp fra en rutinemessig søvn da kapteinen hadde kontakt med et passerende fly. Førstepiloten hørte dette samtidig som han så et lys som kom mot flyet. Da fikk han panikk, grep roret og satte umiddelbart den store flymaskinen i et 120 meter dykk og deretter i en stigning på 240 meter igjen. Hendelsen fant sted i januar 2011.

14 passasjerer og to besetningsmedlemmer ble skadet av den plutselige manøveren da de ikke hadde sikkerhetsbelter på. Det til tross for at setebelteskiltet hadde lyst i 40 minutter før hendelsen.
Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning

Møtte annet fly
Canadas Transportation Safety Board har nå undersøkt saken og lagt til grunn at det var en groggy pilot som foretok navigeringen i det han var i ferd med å våkne opp. Han var da overfølsom for inntrykk og trodde lysene fra planeten Venus som var i front viste et fly som var på kollisjonskurs.

Like under var et møtende fly, en Boeing fra US Army. Det skulle passerer i en avstand av 300 meter og det var under kontroll av kapteinen. Kapteinen lyktes å ta kontroll over maskinen og sørget for flyene passerte hverandre trygt til tross for førstepilotens søvnmanøver

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.