fredag 18. mai 2012

F-35 - Innspill i diskusjonen

Foto: Ragnar Bøifot
Boeing DSS har sendt et tilbud til Forsvarsdepartementet (FD) om kjøp av en skvadron F-18 E/F "SuperHornet"(SH). Tanken var å støtte F-35 operasjoner i fremtiden og å gjøre
overgangen /F-16/F-35 lettere. Tilbudet kan gi 100% offset, i henhold til gjeldende regime og bestemmelser for slike kjøp i Norge. Tilbudet ble overlevert 16 februar i år.
FD var ikke interessert i å dikutere tilbudet med Boeing DSS (BDS)!

Følgende tanker ligger bak tilbudet:

· Vil virke som en støtte til F-35 kjøpet pga:

o Man kan utsette innfasingen og kjøpet av F-35, slik at dette flyet kan bli ferdig testet, så man vet hva man får og vet hva det vil koste.

o Man kan da strekke gjenværende F-16 flytid i samkjøring med SH. SH kan leveres etter ca 42 måneder etter kontaktunderskrift (se om det Australske
SH kjøpet: "Delivery ahead of schedule and below budget")

o SH gjør etterfylling av brennstoff i luften ("Buddy-Buddy AAR), denne kapasiteten kan det bli god bruk for med F-35s begrensede rekkevidde og base på Ørland i fremtiden.

- F-35A kan modifiseres til dette (maskinkanonen taes ut og erstattes med AAR-systemet. Maskinkanon bæres utvendig i "stealthy pod" som på F-35B/C)
· Vår egen C-130J kan utstyres slik at den kan brukes som tankfly til SH og F-35 i fremtiden!

o SH støyer som en F-16 og kan dermed baseres på Bodø uten ytterligere utgifter. QRA og operasjoner i Nord-Norge kan utføres som før på en billig og effektiv måte. Evenes kan forbli en beredskapsbase i "møllpose".

o Ifølge USAF og USN er SH 40% billigere å drifte enn F-35 (enkelte røster hevder at F-35 vil bli 2-3 ganger så dyr å drifte som "legacy aircraft"!), så dyrere blir
i hvert fall ikke denne løsningen (selv om man da vil ha to jagerflytyper i inventaret i fremtiden).

· SH har to motorer og kan leveres i to-seters versjon. Dette gjør det meget sikkert til å ivareta lange oppdrag langt til havs. Fly med to
seter har større mulighet for å ivareta fremtidige komplekse oppdrag (ifm UAS/UCAV for eksempel).

· SH brukes i US Navy og er beregnet å fly parallelt med F-35 (B&C) til utover 2035

· Australienerne fikk ledningsopplegg slik at deres SH (de siste ble levert rett før jul) kan utvikles til å få herredømme over det elektroniske
medium (E/A-18 G/H "Growler"). Noe Norge også i høyeste grad burde tenke på. USAF vil være avhengig av denne støttekapasiteten for F-35 i overskuelig fremtid.

· Sensorer og sambandsutstyr blir minst like bra som for F-35 (USNAVY og RAAF forlanger selvsagt dette)

· SH kan leveres med Conformal Fuel Tanks (CFT) i tillegg til de vanlige utvendige tankene (rekkevidden blir da vesentlig lengre enn 1800NM). Til sammenkigning er F-35 rekkevidden ca 1200 Nm (RoA 584-611Nm). F-35 vil ikke bli levert med utvendige brennstofftanker.

· Prisen kan jeg ikke si noe om, men det ble hevdet av en av sjefene i BDS at en SH koster ca 54 mill USD "ready to go to war". Hva vil en F-35 koste? Siste tilbudet med noe reservedeler til Japan var ca. 230 mill USD pr.stk!
Avslutningsvis
Det blir flere fordyrende forsinkelser for F-35, det er ganske sikkert. For Norges del må vel både bremseskjerm og "arresting hook" problemene være løst før første kontrakt underskrives.
Mvh,
JEPCON AS
Per-Oscar Jacobsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.