mandag 25. juni 2012

Nils Christensen - Krigshelt og litt til......


Under 333 skvadrons 70-års jubileum i helgen, bodde jeg på samme hotell som Nils Christensen. Vi kom i snakk ved frokostbordet og han hadde lyst til å snakke litt om sin fantastiske karriere etter at vi fant at vi begge hadde gått på Høvik skole i Bærum. "Hvor bodde du", spurte jeg. "I Kirkeveien 17" sa han. "Jøss, ikke lang fra huset til Roka", sa jeg."Nei, tvers over veien".
Nils ble født den 15. august 1921. Etter skolen begynte han hos Wilhelmsen og seilte der til krigen begynte. Han endte opp i Little Norway og utdannet seg som motor- og skrogmekaniker på Mosquito og PBY Catalina hvor han også var skytter. Han var altså ved 333 skvadron som opererte begge disse flytypene. Han fortsatte i Luftforsvaret til 1947 da han begynte i DNL som mekaniker på Dakota og DC4 Skymaster. I 1951 emigrerte han til Canada hvor han jobbet hos deHaviland og så hos Sault Airways, en bush operatør i Sault Ste. Marie. Familien flyttet vestover og i 1956 ble Nils sjefsmekaniker i Victoria flying club. Han ble så besetningsmedlem ombord i Martin Mars flybåter operert av Forest Industries Flying Tankers. To av disse gigantiske maskinene flyr enda ut fra Port Alberni. Han jobbet for et par andre flyselskaper før han startet Viking Air i 1970. Han startet opp med tre mann med vedlikehold av alle typer fly.
Har du fulgt med i timen, så vet du at Twin Otter patentet er kjøpt av Viking Air som nå har en fire års venteliste på flyet! Gåttabanen, sier jeg. Nils har vært gift med Sheila i 65 år, og jeg traff henne og datteren Marit også. Nils ble nylig utnevnt som medlem av Canadas Aviation Hall of Fame. Nils og kona bor på Salt Spring Island rett ved Vancouver Island. Hans historie er interessant og noen bør kikke nærmere på hans spennende karriere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.