søndag 10. juni 2012

Sola Airshow 2012

Dette var et flott show i anledning norsk, militær luftfarts 100 års jubileum, flyplassens 75 års jubileum, og Sola Flyklubbs 50 år på flyplassen. Gratulerer!
Det fortsetter i dag i penere vær, men det var et flott show i går.
Som invitert gjest av Aircontactgruppen og Sikorsky, hadde jeg god utsikt fra deres paviljongs annen etasje. Jeg ruslet rundt og tok på flyene og traff "hundrevis" av kjente. At det av og til regnet la ingen hindring på utfoldelsen i luften. Jeg var imponert over antallet utstilte fly. Jeg har aldri før sett og hørt en P-38 Lightning. Jeg kikket på flyets propellblader og fant ikke en skramme! Red Bulls DC-6B likeså. Makan til polert fly! Det var naturligvis noen fly jeg savnet; Gripen, P-3C Orion, AW101 og NH90. Det var et par flytyper som tilhører flyplassens 75 årige historie, og det er PBY Catalina og Lockheed T-33. Begge var der og fløy! Jeg tar med F-5 i samme slengen, en maskin som tjenestegjorde på Sola fra 1968 til 718 skv. ble lagt ned i 1983. Teamet Turkish Stars som fløy typen, gjorde en god figur. Jeg traff tidligere skvadronsjef Knut Fossum som ga meg en hjertelig klem! Det var hyggelig Knut! Jeg knipset dette bildet av en blid fyr før han oppdaget meg:


Turkish Stars var overraskende gode selv om flytypen krever mye rom. Det i seg selv er et vanskelig moment når det gjelder timing, men de greide det godt. De hadde med seg en kommentator som muligens hadde bakgrunn fra sirkus. At showet deres startet med en tale av Kemal Atatyrk, Tyrkias store sønn og grunnlegger, burde vekke interessen hos utenrikspolitikere.... Det slår meg nok en gang hvor pen F-5`en er.

Gamle flytyper er i skuddet som aldri før, og interessen omkring resturering av eldre klenodier har økt voldsomt. Her noen eksempler på det:









Patruille de France hadde et pent og disiplinert show


Jeg er stadig imponert over svenskene. Her fløy de Viggen, Hawker Hunter, Tunnan etc. Når du ser Safari, Safir, Tunnan, Viggen, SK-60 og Draken, så skjønner du at dette er en nasjon som har levet sitt eget liv, et veldig spennende liv med utvikling a la Frankrike. Tunnan var imponerende i luften. Viggen demonstrerte "brute force".
Vel blåst til stevneleder Håvard Vetrhus og hans kommentatorer, medarbeidere og sponsorer!
Takk til Aircontactgruppen og Johan Chr. Stenersen, Arne Gytri og Ivar Eie for brusen, pølsene og utsikten!
Flyshowet ble offisielt åpnet av Ragnhild Meltveit Kleppa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.