fredag 27. juli 2012

Herve Jamayrac - Europilote Test Pilot

Foto: Eurocopter
Eurocopters X3 ser ut til å gjøre seg populær i USA. Flygeren under demoene i USA er Herve Jamayrac som du ser til høyre i bildet over som er tatt i en annen sammenheng. Bildet er fra 2004 og er tatt i forbindelse med prøveflyging av EC225 med SAR pakken i Marignane. Sammen med  Chief Test Pilot Mark Prior fra Bristows, som du ser sitte i høyresetet, var jeg invitert av Eurocopter for å fly maskinen og for å rapportere om mine opplevelser. Jeg fikk fly fra start av motorer til shut down etter en 30 minutters tur i farvannet utenfor Marseilles. Det var en herlig opplevelse, og SAR pakken imponerte meg veldig.
Senere samme år traff jeg Herve igjen ved to forskjellige anledninger, nemlig da jeg fløy, sammen med Tor-Andreas Horne, en AS332LII fra Sola til Luanda. På veien ble det oppdaget en brennstofflekkasje og vi fløy til Marignane, som omtrent lå på ruten vår, for å få aux tanken tettet. Hvem andre enn Herve ønsker oss velkommen! Som om det ikke var nok, så kommer det en EC225 opp fra Marignane, altså senere samme år, for å utvikle kurver nødvendige for å få maskinen godkjent for JAA`s Performance Class One. Testene foregikk på treningssenteret på Tau øst for Stavanger hvor den flytende platformene North East Frigg lå for treningsformål. Herve var sjef for det oppdraget. Nå gjør han altså suksess i Unaiten. Flink gutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.