lørdag 22. september 2012

Helikopterstøy 2

Foto tatt av undertegnede: S-92 på Farnborough i 1992
 
Jeg la lunchen til uterestauranten på Sola Strandhotell i går. Nydelig vær men voldsom støy fra helikoptrene som har et høyt aktivitetsnivå på Sola. Innflygingen var mot øst så helikoptrene kom rett mot meg og hotellet på base før de svingte høyre inn og landet. Jeg er enig med Dag Falk-Petersen, helikoptrene støyer mer nå enn tidligere mens det motsatte skjer med fly. Sea King og EC225 som jeg også hørte og så, støyer adskillig mindre enn S-92A. Det er ikke vanskelig å forstå naboene til flyplassene langs kysten som har S-92 aktivitet når de hevder at dette er uutholdelig.
Min begeistring var stor da jeg så S-92 for første gang på Farnborough i 1992. Da jeg fikk anledning til å håndtere en maskin, både med høy og lav haleflate mange år senere, så var det muligens den største nedturen jeg har hatt som flyger. Jeg synes virkelig synd på flygerne som har denne typen som arbeidsplass, både når det gjelder støy og vibrasjoner. Jeg blir ofte spurt hvordan man går frem for å bli helikopterflyger. Svaret blir dessverre at jeg ikke kan anbefale interesserte i å bli helikopterflygere, de bør satse på fixed wing..... Profesjonen som sådann er imidlertid i ferd med å bli ødelagt helt som en direkte konsekvens av dereguleringen i 1992.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.