tirsdag 16. oktober 2012

B737 no-flapper - Men heltestatus?

Enig med kapteinen. Bildet stemmer ikke helt med historien. Jeg var forresten pax i en gammel Interflug Tu134 som ble operert av Vietnam Airlines i 1993. Den landet på Noi Bai i Hanoi uten flaps. Jeg syntes rismarkene var rimelig nære ja...

...
En SAS-kaptein hylles som en helt etter at han landet maskinen i 300 km/t.Foto: Vidar Ruud, ANB

Passasjer hyller flykaptein

Vingeklaffene kom ikke ut – måtte lande flyet i 300 km/t.
 
[Nordlys] Tromsø-mannen Kvalvik satt bak spakene da et SAS-rutefly på vei fra København til Bergen søndag ettermiddag fikk problemer i lufta.
Like før landing konstaterte kaptein Kvalvik at vingeklaffene på flyet ikke kom ut. Dermed gikk Flesland lufthavn i økt beredskap - mens Kvalvik måtte lande flyet i høy hastighet.
Ruteflyet hadde en hastighet på om lag 300 kilometer i timen da det landet. Normalt fart under landing er med samme flytype er rundt 250 kilometer i timen.
Like etter ble alle bremser satt inn og motoren i revers. Bergens Tidende skrev i går at flere passasjerer opplevde landingen som dramatisk - og at de etterpå takket flykapteinen for en uforglemmelig flytur.
– Jeg synes det er viktig at kapteinen får litt skryt for hvordan han håndterte dette. Han er en skikkelig helt, sier en av passasjerene.

– Litt pinlig
– Det er litt pinlig, hele greia. Det er nok tatt ut av alle proporsjoner, sier kaptein Ole Knut Kvalvik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.