torsdag 25. oktober 2012

Hauan flyplass

...
Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad

Denne flyplassen vil Avinor satse på

Rana:Vil konkurrere med Bodø om sydenflyene.
Viktor Leeds Høgseth
Publisert 24.10.2012 kl 11:39 Oppdatert 24.10.2012 kl 11:45

 
Daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Henrik Johansen, er storfornøyd med at Avinor nå ber om penger til Hauan i Rana.
Avinor ber Samferdsels- departementet om fire milliarder for å realisere flyplassene i Lofoten og på Hauan.
– Dette er et virkelig stort steg forover for prosjektet og regionen. Nå går Hauan fra å være omtalt som et prosjekt under utredning til et konkret flyplassalternativ i Avinors øyne. Det er veldig gledelig, et viktig bidrag for økt verdiskaping på Helgeland, og helt i tråd med tidligere anbefaling fra Avinor. Nå går det fra plan til handling, sier Henrik Johansen til Rana Blad.
Konsernstyret i Avinor utarbeider i henhold til vedtektenes paragraf 10 hvert år en plan for selskapets samlede virksomhet.
 
Lofoten og Helgeland
Konsernstyret har i møte 17. oktober 2012 behandlet og vedtatt årets paragraf 10-plan.
Konsernets finansdirektør, Petter Johannessen, bekrefter at prosjektet i Rana er med i disse planene.
– Det er korrekt. De fire milliarder kronene vi ber om skal gå til realisering av de nye flyplassene i Lofoten og på Helgeland. Dette er grovt budsjettert og kun et anslag som vi kommer med, men de fire milliardene er det vi trenger for å anlegge to nye flyplasser. Det er ikke snakk om en fullfinansiering av prosjektene, sier han.
 
Som Bodø
Flyplassen på Mo får de samme begrensningene de har ved Bodø lufthavn.
- Det vi har sagt er at man ikke kan fly med fulle fly til Gran Canaria. Dette gjelder også flyginger fra Bodø. Avganger fra Bodø til Las Palmas har også vektbegrensninger. De samme vil gjelde for den planlagte flyplassen i Rana.
Hvis man tar av mot vest kan man, med vektbegrensninger, fly til Las Palmas fra Hauan. Dette er grunnet avstanden til destinasjonen man skal nå og ikke lengden på rullebanen. Kanskje det ikke kom godt nok fram i vårt brev til Avinor, sier Anette Good i SAS til Rana Blad.
 
Kortere
Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, bekrefter at man kan fly til Las Palmas fra Hauan og at det ikke vil bli større begrensninger. Tvert imot.
- Det er rundt femti nautiske mil kortere til Gran Canaria fra Rana og dette vil vi kompensere med flere passasjerer. Når vi flyr langdistanse fra Bodø gjøres dette med vektbegrensninger.
 
Kan fly til Syden
– Vi kalkulerer med så og så mye motvind. Må man mellomlande for å etterfylle drivstoff grunnet mer vind, gjør man det.
Det samme vil gjelde fra Rana, men faktisk med litt mindre begrensninger.
Rana kommer i hvert fall ikke dårligere ut enn Bodø. Det betyr at man kan fly til Gran Canaria fra den planlagte flyplassen i Rana, sier han

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.