mandag 19. november 2012

S-92A - Flygerne får skader

Dette er på langt nær noe nytt. Den negative utviklingen indikerer tydelig at det er bestemmelsesverket det er noe galt med når man sertifiserer helikoptre. Når det gjelder opplevet støy av befolkningen under helikoptertraseene, så har Avinor sagt tydelig på Solakonferansen at støyen fra helikoptre er et problem. At flygerne som sitter midt oppi det blir skadet er ikke å undres over, dessverre.



Et Sikorsky S-92 går inn for landing på Grane-plattformen. Flere piloter hos selskapet Bristow Norway har fått hørselsskader etter å ha flydd helikopteret. Foto: Tale Sundlisæter

SIKORSKY S-92

Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

Fem piloter i selskapet Bristow Norway har mistet lisensen på grunn av hørselsskader etter at de begynte å fly helikoptertypen Sikorsky S-92 i Nordsjøen. Flere er sykemeldt eller omplassert.

Piloters arbeidsmiljø er ikke hovedfokus for helikopterprodusentene.
Etter at Norsk Helikopter, nå Bristow Norway, begynte å fly den nye helikoptertypen S-92 i 2005, har stadig flere piloter rapportert om plager med øresus og ubehag som kan knyttes til støy og vibrasjoner.
– Vi tar dette svært alvorlig. Selv om målinger viser at pilotene utsettes for mindre støy enn regelverket åpner for, jobber vi hele tiden med å redusere støy- og vibrasjonsutfordringene, sier daglig leder i Bristow Norway, Renee de Jong, til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet er i tett dialog med produsenten Sikorsky om dette.
Tidligere pilot: – Bransjen har visst om hørselsskadene siden 1985
Sikorsky: – Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader

Unge piloter blir uføre

Hele fem piloter i Bristow har mistet sertifiseringen sin på grunn av invalidiserende øresus, såkalt tinnitus.
Og seks piloter er sykmeldt eller omplassert på grunn av plager som kan knyttes til støy og vibrasjoner i cockpiten. Dermed har hele ti prosent av selskapets 110 piloter som flyr S-92 blitt syke av helikopteret.
Pilotenes tillitsvalgte har lenge krevd at myndighetene tar grep for å hindre at enda flere blir uføre.
– Den yngste av pilotene som er rammet av dette er bare 30 år gammel. Den eldste er 58 år. Det eneste de har felles er at de flyr S-92. Helikopteret bråker så vanvittig mye fremme i cockpiten at vi ikke klarer å høre hva som blir sagt etter at vi har skrudd på varmen i kabinen, sier hovedtillitsvalgt Carl Gilbert Rego i Bristow Norway til Teknisk Ukeblad.
Han forteller at selskapet har ansatt noen danske piloter som tidligere har flydd S-92 for CHC i Danmark uten at de opplevde noen problemer.
Men etter at de begynte å fly lange turer til Ekofisk og Valhall i høy hastighet, ble to av dem sykmeldte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.