torsdag 20. desember 2012

Norwegianflygerne får ikke lunsj

Tomas Hesthammer - Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier det er umulig å oppfylle Luftfartstilsynets krav om spisepauser for piloter nå. - Foto: Hans Olav Nyborg / NTB scanpix
Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian sier det er umulig å oppfylle Luftfartstilsynets krav om spisepauser for piloter nå.
Foto: Hans Olav Nyborg / NTB scanpix

Lunsjopprør blant Norwegian-piloter

Pilotene i Norwegian mener de får for lite tid til å spise lunsj når de er på jobb.
På en kort flytur mellom Oslo og Bergen blir det liten tid til det store måltidet for passasjerene om bord. Enda mindre tid blir det for dem som styrer flyet.
I løpet av en arbeidsdag kan en innenrikspilot fly fem-seks korte turer uten å få tid til å nyte matpakka i fred og ro.

Gudmund Taraldsen - Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynet har forlenget fristen for Norwegian. - Foto: Luftfartstilsynet /
Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynet har forlenget fristen for Norwegian.
Foto: Luftfartstilsynet
Vil innta næring på ordentlig måte

Problemet har blitt påpekt overfor Norwegian, bekrefter spesialrådgiver Gudmund Taraldsen i luftfartstilsynet til NRK.
– Vårt inntrykk er at besetningen fra tid til annen, og spesielt på disse korte strekkene, ikke har tid nok til å innta et måltid, sier Taraldsen.

Pilotenes fagforening Parat kjemper for at de som sitter bak spakene skal få mer tid til å spise.
– Pilotene ønsker jo å ha mulighet til å innta næring på en ordentlig måte, sier advokat i Parat Christen Horn Johannessen til NRK.

Utsatte fristen

Luftfartstilsynet sier regelverket er der av sikkerhetsmessige grunner. I mai i år ga tilsynet Norwegian frist til oktober med å rette opp i praksisen.
Det var et krav Norwegian hadde problemer med å rette seg etter, forteller flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian til NRK.
– Vi måtte da ha ansatt flere piloter for å kunne innfri kravet, sier Hesthammer.

Norwegian mener også at de ikke ville klare å etterkomme kravet innen fristen, og fikk derfor tillatelse av Luftfartstilsynet til å drive et halvt år til uten å gi pilotene forskriftsmessige pauser.
– Vi mente klagen var grei nok, og innvilget en forlengelse av dispensasjonen, sier Taraldsen i Luftfartstilsynet.
Det reagerer advokat Johannessen i Parat på:
– De får tilgivelse og kan fortsette gjennom vinterprogrammet uten å forholde seg til gjeldende regler, sier Johannessen til NRK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.