mandag 17. desember 2012

Særdeles oppsiktsvekkende valg av ny leder for helikopteranskaffelsen

Dette er særdeles spesielt og veldig vanskelig å forstå. Jeg må imidlertid gratulere Østnes AS med jobben som er gjort for å få Aarseth inn i prosjektet.  Han er den andre, etter Aage Jørgensen som a) enten kommer fra NSHP prosjektet i Forsvaret, eller som b) kommer fra jobb i Østnes AS. Riktignok via NAS. Østnes AS er agent for Eurocopter som har EC225 som kandidat og for NH Industries som har NH90 som kandidat.  Aarseth har jobbet i Astec, nå Heli One, et firma som promoterer EC225 for Østnes. Når en nå vet at tidligere leder av prosjektet, Kjell Jacob Johannessen, måtte fratre på grunn av at hans sønn hadde ubetydelige relasjoner i Canada med en av kandidatleverandørene, samt at avdelingsdirektør Ole Hafnor er permittert av særdeles obskure årsaker, så burde nakkehårene reise seg hos noen og enhver. Dersom en ikke ser at her er det ugler i mosen, så har en virkelig problemer.  Lykke til Bjørn Ivar! Husk å sette de potensielt nødstedte i fokus og ikke la deg presse av Luftforsvaret! Du vet hva sivilister kan. Husk la Coruna!

  • Bjørn Ivar Aarseth skal bli ny leder for Redningshelikopteranskaffelsen.
    FOTO: ANDERS MINGE

Ny leder for helikopterprosjekt

Teknisk direktør Bjørn Ivar Aarseth i flyselskapet
Norwegian Air Shuttle er ansatt som ny leder for redningshelikopter-prosjektet.
Den nye lederen skal begynne i den såkalte
Redningshelikopteranskaffelsen på nyåret.
Prosjektledelsen som holder til i samme bygning
som Hovedredningssentralen i Sør-Norge på
Stavangerlufthavn, Sola, har til oppgave
å vurdere de forskjellige helikopterkandidatene
som skal etterfølge dagens Sea King i den
norske redningstjenesten.
Fire forskjellige helikopterprodusenter er invitert
til å delta i anbudsrunden for nytt helikopter. Disse
er Eurocopter EC-225, Sikorsky S-92, Agusta
Westland AW-101 og NH Industries NH-90.
Produsenten skal med frist i morgen levere
sine anbudspapirer til den store helikopterbestillingen
på inntil 16,8 milliarder kroner. Da blir papirene fra
de fire inviterte produsentene åpnet for nærmere
vurdering av prosjektet som Aarseth skal lede.
Stortinget vedtok i desember i fjor at Norge skal
erstatte dagens Sea King-helikoptre med inntil
16 nye redningshelikoptre samt å styrke
redningshelikopterkapasiteten på Svalbard.
Denne kontrakten ble nylig tildelt selskapet
Lufttransport i Tromsø. Lufttransport planlegger
å bruke eldre Eurocopter AS 332 Super Puma
til Svalbard-beredskapen.
Regjeringen tar sikte på å offentliggjøre valget av nytt
redningshelikopter 6. september neste år. Det er bare
en uke for stortingsvalget.
Bjørn Ivar Aarseth har vært teknisk direktør i
Norwegian siden 2006. Han har også hatt ledende
 tekniske stillinger i Helikopter Service på Sola, Astec
Helikopter Service og helikopterimportøren
 Østnes AS. Han har ingeniørutdanning, krigsskole og
handelshøyskole som utdanning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.