mandag 28. januar 2013

NATO Heavy Lift Squadron - Kjøp VG i dag og les mer


Norges ukjente transportkrigere


...nå forbereder de seg på Mali-oppdrag



Publisert 27.01.13 - 23:51, endret 28.01.13 - 01:51 (VG NETT)


40.000 FOT (VG) De har fraktet milliarder av dollar til Irak og fløyet den amerikanske presidentens limousiner. Nå skal de til Mali.


Heavy Airlift Wing (HAW) er en flernasjonal flytransportstyrke med mannskaper fra Norge, Bulgaria, Estland, Ungarn, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovenia og USA, i tillegg til Sverige og Finland.

Landene spleiste på innkjøp av tre C-17 Globemaster transportfly, og alle leverer mannskap til styrken.

Hvert enkelt land disponerer et visst antall flytimer i året, som landene kan bruke slik de vil. Norge har 400 av styrkens totalt 3500 årlige flytimer.

Norge har 17 offiserer i HAW, som er stasjonert på Papa Air Base i Ungarn.

Boeing C-17 Globemaster III

Vingespenn: 51,74 m
Lengde: 53,04 m
Høyde (halen): 16,79 m
Motor: Fire Pratt & Whitney F117-PW-100 jetmotorer
Lasterom:
- lengde 26,82 m
- bredde 5,5 m
- høyde 3,8 m
Maks last: 77.519 kg (18 paller)
Maks take off-vekt: 265.352 kg
Maks passasjertall: 134
Marsjfart: 833 km/t på 28.000 fot
Marsjhøyde: 45.000 fot (13.716 m)
Rekkevidde: Global ved lufttanking
Pris: Ca. 1,6 milliarder kroner
I tjeneste fra: Juni 1993

Kilde: Boeing, Forsvaret, Nato, HAW


- Å operere i Mali er nok ikke så komplisert, det er jo slike ting vi driver med hver dag. Og vi gleder oss bare jo mer spennende steder vi får lov å dra til, sier oberstløytnant Christian Langfeldt, skvadronsjef for Heavy Airlift Squadron.

Bak navnet skjuler det seg en del av Forsvaret svært få nordmenn har hørt om: Et multinasjonalt forsvarssamarbeid som sparer Norge og de andre bidragslandene for enorme pengebeløp - og tar Langfeldt og kollegene hans på oppdrag verden rundt.

- Vi har en veldig spennende jobb, ja, sier oberstløytnanten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.