mandag 22. april 2013

Nasjonalt Flysikkerhetsråd

For omtrent 5 år siden maste jeg voldsomt for å få gehør for opprettelsen av et statlig organ som arbeidet med preventiv flysikkerhet. Slik virksomhet finnes bare i selskapene eller på klubbnivå. På Flyoperativt Forum nylig dukket behovet opp igjen. Havariinspektør Tor Nørstegård presenterte en spesiell hendelse med et Widerøe fly i 2006, omtalt i denne bloggen flere ganger. Det viste seg, åpenbart til Nørstegårds overraskelse, et det hadde vært 11 tidligere tilfeller hvor throttles havnet i Beta range under flyging. Informasjonen han fikk fra Bombardier, produsenten av flyet, var i høyeste grad mangelfull. Når en også tar S-92A nødlandingen i Australia i 2008 med i bildet, så ser en at her er det sviktende informasjonsflyt. Alle ICAO nasjoner følger ikke ADREP systemet hvor alle hendelser skal rapporteres til ICAO. Det kan være at AirClaims har bedre oversikt enn ICAO, men flyten er fremdeles alt for dårlig. Et Nasjonalt Flysikkerhetsråd, a la det i UK eller Australia, bør opprettes i Norge. 
 
 

DoT og FAA skjønet tegninga og opprettet i mars 2010 denne komiteen som skal  provide information, advice, and recommendations to the U.S. Secretary of Transportation on challenges facing the aviation industry. Akkurat når dette skrives avholdes det første møtet. Som du skjønner fra tidligere blogg så har også NTSB interessert seg for preventivt arbeide. Det er å anta at et slikt initiativ blir koordinert med  FAAC. USA følger da etter UK og Australia.

I India ser det ikke bra ut:

Probe picks holes in DGCA's zero accident figure, claims the aviation watchdog hides and understates accidents




Picture for representation purposePicture for representation purpose
Picture for representation purpose: Headlines Today found three sets of reports that contradicted DGCA
RELATEDS
 
Investigation exposes blatant violation of safety rules by senior pilots
 
 
The Indian civil aviation watchdog -- Director General of Civil Aviation (DGCA ) -- is often accused of classifying serious accidents just as incidents in a bid to artificially improve the country's safety record. A Headlines Today investigation unravelled the DGCA 's false claims on safety issues.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.