lørdag 15. juni 2013

SAR

Foto: Per Gram Sea King og AW101, Gardermoen 2002
 
I mai utgaven av bladet Professional Pilot kan en lese en artikkel som heter Selecting the right helicopter based on flight ops missions. Selv om artikkelen er rettet mot business markedet, så er det noen faktorer har som er interessant, ikke minst at en ikke får i pose og sekk, men må velge en helikoptertype som egner seg best til primæroppdraget.
I en annen artikkel i samme blad kan en lese: Larger SAR helos do the job better. Videre: Bigger aircraft can carry more fuel, stay on station longer and winch up more survivors.
Når jeg nå tenker på prosessen som foregår akkurat nå så mener jeg det er grunn til å bli nervøs. Etter 2207 ser vi at politi og Forsvar har blitt en og samme "våpengren". Forsvaret er særdeles sterkt inne i seleksjonsprosessen, og jeg er redd NH90 holdes inne i prosessen når to utav fire typer skal få fortsette konkurransen. Bjørn Ivar Aarseth forklarer seleksjonsprosessen nærmere i siste Flynytt. Jeg minner leseren på at det i spesifikasjonene til det nye helikopteret er en lang rekke punkter som omhandler rent militært utstyr, utstyr som ikke trengs i et sivilt helikopter og hvis vekt kan gå på bekostning av rekkevidde. Stasjonen i kabinen som en kjenner fra Sea King er utdatert. Men dersom en skal ha et militært helikopter, så er den nødvendig. Aarseth forklarer at der kan det være et annet radarbilde enn i cockpit. Altså en plass for en TACCO om en vil. I spec`en er det nevnt en mission computer, totalt overflødig i SAR øymed. Jeg er veldig engstelig for at vi får et militært helikopter bekostet av Justis- og beredskapsdepartementet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.