tirsdag 30. juli 2013

SAR - Forsvarets bruk av SAR helikoptre

 
Bildet viser undertegnede i en AW101 på Gardermoen i 2003. Jeg har også fløyet maskinen to ganger. Foto: Christian Baklund
 
Jeg har tidligere beskrevet mine inntrykk av innholdet i den nye bistandsloven, en lov som omtales i media i går i form av et avisinnlegg av forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i går.
Du og jeg har luktet lunta lenge; ved å ha en sivil redningstjeneste som flyr militært registrerte maskiner med tilhørende kjennetegn og har militært mannskap, så er det klart at det sivile samfunn må ta inn over seg at redningstjenesten er 100% militær, men bekostes av Justis- og beredskapsdepartementet.
Her på bloggen min har jeg flere ganger beskrevet det militære utstyr de nye redningshelikoptrene skal dra på, altså utstyr som er fastmontert. Det vil også være en del tilleggsutstyr som brukes når redningshelikopteret  skal ut på oppdrag hvor det kan risikere å bli skutt på. Jeg har mistanke om at spesifikasjonene av utstyret kan ha ført til at S-92A er trukket fra konkurransen, men det er bare en spekulasjon. Amerikanerne er helt hysteriske når det gjelder mil. spec`et utstyr selv om vi er med i NATO. Jeg indikerer dette i mitt ironiske innlegg den 24. juli: SAR - Dear Mr. President. Vet du noe konkret om saken, så hører jeg gjerne fra deg.
Vi sitter nå igjen med to kandidater til redningstjenesten; EC225 og AW101. De er i hver sin ende av skalaen når det gjelder størrelse og løfteevne. AW101 har nær dobbelt så stor kabinplass som EC225. Vekt og plass av utstyr som egentlig er den sivile redningshelikoptertjenesten uvedkommende, vi få størst innvirkning på det minste helikopteret.
Jeg har gjentatte ganger forklart for leserne at dersom Forsvaret har spesielle behov for helikoptertjenester, så må slike behov dekkes over forsvarsbudsjettet. Jeg har antydet at svenskenes og danskenes valg av Blackhawk serien helikoptre kan være et godt valg fremfor å svekke redningstjenesten ved å legge beslag på redningshelikoptre, eller å bidra til å forsinke utrykningen når alarmen går.. For å si som Bjørn Haugerud, tidligere byråsjef og leder av rednings- og beredskapsavdelingen i Justisdepartementet: Forsvaret har stjålet Dørums (tidl. justisminister)  helikoptre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.