Georg Bondø - Georg Bondø ble kastet ut av flyet under havariet. - Foto: Morten Andersen / NRK
Georg Bondø ble kastet ut av flyet under havariet.
Foto: Morten Andersen / NRK
– Et tre tok vingen. Jeg så da vingen fór, det husker jeg, forteller Georg Bondø til NRK.

Om kvelden 27. oktober 1993 var han passasjer i et Twin Otter-fly fra Widerøe på vei fra Trondheim lufthavn Værnes til Namsos.

Seks mistet livet

Flyet med 19 personer om bord kom for lavt under innflyging, og styrtet ved Berg gård i Overhalla klokken 19.16.
Seks mennesker omkom i havariet, Georg Bondø og tolv andre overlevde.
Han ble funnet i skogen, fortsatt fastspent til flysetet og med en vrakdel rundt halsen. Bondø slapp fra den dramatiske ulykken med to brudd i ryggen.
– Jeg har prøvd å koble det ut så godt jeg kan. Det er om å gjøre å koble ut tragedier man har vært gjennom, så det har gått bra.

Hørtes ut som steinkasting

Bondø har tidligere fortalt til NRK at han hadde en følelse av at noe var spesielt, og at han så ut av vinduet uten å få øye på flyplassen i Namsos.
Deretter traff flyet toppen av trær.
– Det hørtes ut som om noen kasta småstein over flykroppen, og da var vi nede i tretoppene.
Etter dette kom det han beskriver som en ganske hard trøkk.

Widerøe-ulykka utenfor Namsos - Foto: NRK /
Se Dagsrevyens dekning av flyulykken 28. oktober 1993.

Fryktet brann og eksplosjon

En av de andre overlevende, Arne Flaat, forteller at han fryktet at flyvraket skulle begynne å brenne.
– Da vi først kom oss løs, var det om å gjøre og komme seg ut og unna flyet. Jeg var redd for brann og for at flyet skulle eksplodere.

Arne Flaat - Arne Flaat forteller at ulykken har lært han at marginene i livet kan være svært små. - Foto: Morten Andersen / NRK
Arne Flaat forteller at ulykken har lært han at marginene i livet kan være svært små.
Foto: Morten Andersen / NRK
Etter at de var ute av vraket, trodde Flaat at de ble våte av regnet. Men det meste viste seg å være flybensin.
Han sier at ulykken har lært han at marginene i livet kan være svært små.
– Denne gangen hadde jeg marginene på min side.
Havarikommisjonen for sivil luftfart gransket ulykken.
Ifølge NTB var den direkte årsaken menneskelig svikt under innflygingen, men også flyselskapet og Luftfartstilsynet fikk kritikk.

Bedre flysikkerhet

Avinor opplyser at det er gjennomført en rekke tiltak for å hindre at en slik ulykke skal skje på nytt.
– Hele lufthavnen har utviklet seg i veldig positiv retning, rent sikkerhetsmessig. Blant annet har vi fått GPS-basert innflygning, det er et tiltak som helt klart hjelper til at sikkerheten er mye bedre ivaretatt, sier lufthavnsjef i Namsos Arnt Olav Gartland.
Han forteller at man også har utbedret sikkerhetsområder på flyplassen og fått bedre lys, i tillegg til at de har fått et innflygingssystem i østlig retning,
– Det gjør at hele prosessen blir bedre enn den var tidligere, sier Gartland.