Halvor Vatnar, leder for pilotforeningen i Norwegian, påpeker at det norske flyselskapet får lov til å ha en flybase i Bangkok.
– Det har tydeligvis norske myndigheter godkjent. Det må komme klare lover og regler som definerer hvor flybesetningsbasen er, sier Vatnar.

Vil ha forbud mot Bangkok-base

Han retter ikke kritikk mot egen ledelse, men mener det er et smutthull i regelverket som norske politikere må få tettet.
Bør norske myndigheter forby at Norwegian kan ha en base med ansatte i Bangkok?
– Ja, så lenge strukturen er sånn som den er nå, mener vi det. Det burde ikke være mulig. Operasjonen går ut fra Skandinavia. Man driver forretning i Skandinavia, da må man også ta konsekvensen av at man driver og har fabrikken i Europa og Skandinavia og forholde seg til vilkår som er vanlig i bransjen i den delen av verden, sier Vatnar.
NRK har fått innsyn i kontraktsvilkår som viser at de fleste av Norwegians thailandske kabinansatte har en grunnlønn på under 3000 kroner i måneden.
Noen tillegg til grunnlønnen er det. Blant annet får de 200 kroner ekstra for den tolv timer lange flyturen mellom Bangkok og Oslo.
Vatnar tror SAS kommer til å ta etter Norwegian dersom ikke regelverket endres.
– Det sier seg selv at de må det dersom de skal overleve. Det er et politisk ansvar å stoppe dette, sier han.

SAS: – Kan måtte se på nødvendige tiltak

Også SAS etterlyser grep fra politisk hold, slik at flybransjen fortsatt kan gi skandinaviske lønninger.
– Hvis det slås ben under den modellen, er det klart at SAS må se på nødvendige tiltak, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.
Hvilke tiltak SAS eventuelt kan eller vil ta, mener Sandstø er for tidlig å si.
– Det blir hypotetiske spekulasjoner, men vi mener det må være mulig å drive på en måte hvor man har en anstendig lønn. Det er en grunnpilar i det norske og skandinaviske arbeidslivet. Sånn mener vi det må kunne være fremover, hvis ikke, blir det selvsagt vanskelig, sier Sandstø.

Tror Norwegians vri er kommet for å bli

Flyekspert og analytiker Ivar Andreas Lemmeken Gjul i Fondsfinans tror likevel Norwegians vri med lokale lønninger selv på langdistanseflyvninger, er kommet for å bli.
– Enn så lenge er Norwegian, når det gjelder lavkostsegmentet, førstemann ut. Det er en svært viktig konkurransefordel i fremtiden, sier Gjul.
– Jeg tror de andre vil komme etter. Norwegian er først ute, og om det blir en suksess, vet vi først om to-tre år, men jeg tror det kommer til å bli en stor suksess. Jeg tror det kommer til å utvide langdistansemarkedet betraktelig. Det blir veldig mye enklere for oss å ta en helgetur til New York, for eksempel