mandag 21. oktober 2013

Kebnekaiseulykken - Rapport i morgen


Fra minnesermonien i mars i forbindelse med ettårsmarkeringen etter at C-130 Hercules flyet styrtet i Kebnekaise i Sverige under vinterøvelsen Cold Response 2012. Foto: Torbjørn Kjosvold (Forsvarets mediesenter)

Forventer at Forsvaret følger opp ulykkesrapport

Pårørende etter Hercules-ulykken i fjor forventer at Forsvaret følger opp rapporten som den svenske havarikommisjonen legger fram tirsdag.

– Jeg tror Forsvaret kommer til å ta rapporten på største alvor. De anbefalingene som måtte ligge i rapporten og som måtte angå Forsvaret, forventer jeg blir fulgt opp, sier faren til omkomne Steinar Utne (35), Torfinn Utne (70), til VG.
Ifølge lekkasjer får både Luftforsvaret og den svenske havarikommisjonen kritikk etter ulykken der fem norske offiserer mistet livet. Rapporten er blitt utsatt en rekke ganger, men nå kan den svenske havarikommisjonen omsider presentere rapporten etter styrten i fjellet Kebnekaise 15. mars i fjor.
– Sorgen og tapet vil jeg alltid ha med meg. Men jeg har forsøkt å fortsette mitt liv så normalt som det går an, når en har hatt en slik traumatisk opplevelse, forteller Utne, som selv har vært pilot i Forsvaret.
I lekkasjene kom det også frem at varslingssystemet som skal si fra dersom flyet er for nær bakken, var skrudd av. Resultatet var at besetningen ikke fikk noe varsel om at flyet var i ferd med å treffe bakken. I stedet lyste en lampe for å indikere at varslingssystemet var av.
På grunn av vær og terreng var leteforholdene vanskelige etter at det norske Hercules-flyet Siv fløy inn i fjellveggen øverst i Kebnekaise-massivet 15. mars i fjor. Først mot slutten av mai kunne bårene med de omkomne nordmennene flys hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.