Fagforbundet YS og NHO skulle i utgangspunktet møtes i arbeidsretten i klokken 09.00 torsdag.
Retten skulle ta stilling til om YS-organisasjonen Parat kan ta ut Norwegians kabinansatte i «sympatistreik» med pilotene. Men partene har nå unngått rettsak.
- Etter en helhetsvurdering mener Parat sammen med YS at vi har fått tilstrekkelige forsikringer om at Norwegian ikke vil benytte streikebrytere. Den varslede saken om lovligheten av sympatistreik i Norwegian mellom YS/Parat og NHO ble derfor hevet i Arbeidsretten torsdag, sier Parats leder Hans-Erik Skjæggerud i en pressemelding.
- Fikk forsikring
Norwegians HR-direktør Gunnar Martinsen har overfor Parat forsikret pilotene og de kabinansatte om at de ikke har planer om å engasjere kontraktspiloter på flygninger der piloter fra Norwegians pilotforening er i streik.
De fagorganiserte har fryktet at en eventuell pilot-streik vil miste effekt dersom Norwegian tar i bruk reservepiloter ansatt i utenlandske bemanningsselskaper.
- Vår vurdering er at vi hever saken for Arbeidsretten ut i fra de forsikringer som er gitt fra selskapet. Slik det ser ut nå vil derfor ikke de kabinansatte gå ut i sympatiaksjoner, men bli permittert fra selskapets side fra det tidspunkt en eventuell streik iverksettes, sier Parats leder Hans-Erik Skjæggerud.
Kan bli streik mandag
Men dagens møte var bare første runde. Forut for rettsaken har Norwegian og pilotene i selskapet ligget i konflikt siden midten av oktober.
Da brøt pilotforeningen forhandlingene om ny tariffavtale, og samtidig meldte arbeidstakerorganisasjonen Parat plassoppsigelse for nær samtlige av Norwegians piloter.
Til helgen skal de møtes hos riksmekleren. Dersom partene ikke kommer til enighet der, vil Parat ta ut sine 620 Norwegian-ansatte piloter i streik fra og med mandag.
Frykter endringene
Problemene med å komme til enighet i tarifforhandlingene er knyttet til Norwegians pågående omstrukturering av selskapet. I den forbindelse blir pilotene i Norge, Sverige og Danmark tilbudt ansettelse i lokale selskap.
Les også: Norwegian oppretter nye datterselskaper
Ifølge Parat innebærer dette at pilotene ikke vil være bundet av den nåværende tariffavtalen. De frykter dermed å miste rettigheter de har opparbeidet seg over tid.
Dette inkluderer blant annet pensjon, karrieremuligheter og bestemmelsene rundt fast ansettelse