Det norskeide og norskregistrerte selskapet Norwegian lanserte sin interkontinentale «Long Haul»-satsing tidligere år, med flyvninger til Bangkok og New York.
Til tross for omfattende problemer med Dreamlinerne som skulle frekventere på strekningene, har det norske selskapet nå flere ukentlige avganger til hver av storbyene.
Om bord på flyvningene finner kabinpersonale som er innleid gjennom bemanningsselskapet Adecco i Thailand. NRK har fått tak i lønningslisten til de thailandske kabinansatte.
Denne viser at majoriteten av de kabinansatte har en grunnlønn på 15.000 thailandske baht i måneden. Dette tilsvarer rundt 2850 norske kroner i måneden.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Norwegian får sterk kritikk for måten de lønner sine thailandske kabinansatte.
VIDEO: Norwegian betaler under 3000 kroner i grunnlønn. Reportasje fra Dagsrevyen.

200 kroner per flyvning

Listen over hvor mye de thailandske kabinansatte tjener, viser også at de kabinansatte får flere tillegg. Rundt 40 av 116 ansatte er såkalte «Senior Cabin Crew Members», som gir et tillegg på 15.000 baht i måneden, eller i underkant av 3000 kroner.
Blant annet andre tillegg finner man et månedlig uniformstillegg på 2000 baht (379 kroner), samt et transporttillegg. For hver av de ansatte utgjør transporttillegget fra 1000 til 7000 baht (189 til 1329 kroner) i måneden.
For hver enkelt flytur de ansatte gjennomfører – i arbeid – får de ytterligere 1000 baht, altså om lag 189 kroner. Dette gjelder også den 12 timer lange flyvningen mellom Oslo og Bangkok.
Til sammenligning koster en enkeltbillett fra Oslo S til Gardermoen, der de kabinansatte hviler mens de er i Norge, 170 kroner.

Norwegians første Dreamliner-fly - Dette var det første Dreamliner-flyet til Norwegian, som etter flere forsinkelser ble satt i rute tidligere i år. Deretter har det blitt først flere forsinkelser. - Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix
Dette var det første Dreamliner-flyet til Norwegian, som etter flere forsinkelser ble satt i rute tidligere i år. Deretter har det blitt først flere forsinkelser.
Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix

«Per diem»-tillegg

I tillegg til lønnen har de ansatte et såkalt «per diem»-tillegg, som skal dekke kost. Dette gjelder også når de ansatte hviler på et hotell ved Gardermoen eller i New York. Dette gjør at mange av de kabinansatte under oppholdet i Norge tar turen inn til Jessheim – gjerne til fots – 10 kilometer unna, for å kunne handle billig mat.
Per diem-tillegget, som er på 4000 baht per døgn – eller 759 kroner – utgjør for mange av de ansatte den største delen av den samlede lønna.
Mengden tillegg gjør at den totale lønnen for de ulike kabinansatte spriker voldsomt. Senior-kabinpersonalet med mest lønn og flest reisedøgn har opp til 100.000 baht i månedlig inntekt. Dette utgjør en brutto inntekt på 18.986 kroner.
Disse kabinansatte kan regne med å være borte fra Thailand sammenhengende opp til 15 døgn i måneden.
I den andre enden av skalaen er de kabinansatte med få reisedøgn. For flere av disse er den brutto månedslønnen ned mot 27.000 baht. Dette utgjør om lag 5130 kroner i måneden – før skatt.
Lasse Sandaker-Nielsen - Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen avviser på det sterkeste påstandene om sosial dumping. - Foto: Margret Helland / NRK
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen avviser på det sterkeste påstandene om sosial dumping.
Foto: Margret Helland / NRK
Snittlønna i brutto for de 116 kabinansatte er rundt 9830 kroner, med diettpenger. Uten diett-tillegget er snittlønna rundt 7250 kroner.

– Feil å snakke om kroner

NRK har vært i kontakt med arbeidstakerorganisasjonen Parat, som sier det er vanskelig å kalle betingelsene til Norwegians thailandske kabinansatte noe annet enn «sosial dumping».
Det er ikke Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen enig i. Han viser til at de kabinansatte på Norwegians flyvninger er ansatt gjennom bemanningsbyrået Adecco i Thailand.
– Vi er opptatt av at de som jobber for Norwegian skal ha gode lønns – og arbeidsbetingelser, ut ifra det kostnadsnivået som er i det landet de bor og jobber ut ifra, sier Sandaker-Nielsen til NRK.
– Det å betale 3000 kroner i grunnlønn til kabinansatte hos dere, er det en god lønn?
– Det blir feil å snakke om kroner, fordi det du referer til er kabinansatte i Thailand. De tjener 15.000 baht i grunnlønn, sier Sandaker Nielsen.
– Det er 3000 kroner. Så for enkelhets skyld; Er det en god lønn?
– 15.000 baht er en god lønn for en kabinansatt som bor og arbeider ut ifra Thailand. Man må huske på at gjennomsnittslønna i Thailand, ifølge International Labour Organisation, er på opp imot 10.000 baht, sier Sandaker-Nielsen.
Artikkelen forsetter under bildet.
Bjørn Kjos - Bjørn Kjos' Norwegian begynte med sine «long haul»-flyvninger tidligere i år. - Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix
Bjørn Kjos' Norwegian begynte med sine «long haul»-flyvninger tidligere i år.
Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Veldig god diettordning

Ifølge Statistisk sentralbyrå hadde en kabinansatt i Norge i snitt en månedslønn på 32.700 kroner i 2011. Dette tilsvarer over 170.000 thailandske baht.
– Grunnlønna til en kabinansatt er 15.000 baht, men vi må også huske på at det er masse tillegg: Det er en veldig god diettordning, det er tillegg for hver eneste flyvning, så i snitt tjener en kabinansatt hos oss, som har base i Bangkok, opp imot 80 til 90.000 i måneden, hevder Sandaker-Nielsen.
Lønnslistene NRK sitter med viser en snittlønn for de 116 ansatte på rundt 51.000 baht, med kosttillegg. Uten kost-tilegget er snittlønnen rundt 38.000 baht.
– Hva er forskjellen på dere og Ryanair, som tidligere har fått sterk kritikk?
– Det er mange forskjeller på oss og Ryanair, uten at jeg skal gå i en polemikk. Det Norwegian gjør, er at vi tilbyr konkurransedyktige lønns – og arbeidsvilkår, ut ifra de landene de jobber ut fra.
– Lederen for Parat kaller lønnsnivået dere nå har lagt dere på for sosial dumping?
– Hvis en norsk kabinansatt hadde tjent 15.000 baht i måneden, hadde det vært for lite, men for en som starter i Bangkok, bor i Bangkok og forholder seg til kostnivå i Bangkok – så har de en god lønn. Det er poenget her, sier Sandaker-Nielsen.