Det skjedde ved Edwards Airforce base i California i USA den 20. Januar i 1974, men flyet skulle egentlig ikke ta av denne dagen.

Klarte ikke holde flyet på bakken

Det var meningen at de kun skulle teste flyet langs bakken i høy hastighet.
– Testpilot Phil Oestricher fikk problemer med å holde flyet på bakken. Grunnen var at flapsen på flyet var innstilt på en måte som gav mye løft. Derfor ville ikke flyet holde seg på bakken, opplyser presse- og informasjonsoffiser i Luftforsvaret, Brynjar Stordal.
Til slutt var Phil og hans YF-16 i lufta, etter det som kan beskrives som en utradisjonell takeoff.
– Oestricher landet uten større problemer etter seks minutter i lufta.
Se testflyet lette på en litt vimsete måte:

 

Skal skiftes ut

Det første offisielle turen ble gjennomført 2. februar samme året og varte i over 90 minutter.
– Siden den gang har F-16 fløyet utallige tusen timer over hele verden. F-16 er per i dag en aldrende stjerne. Luftforsvaret skal likevel fly sine F-16 til 2020. Men allerede i 2017 vil de første nye F-35-jagerflyene komme til Norge, sier Stordal.