onsdag 26. februar 2014

SAR - AW101 briefing


EH101 Cormorant på Sola i 2000 - Foto: Per Gram

Ob.lt. Terje Gjelsvik har hold foredrag i Luftmilitært Samfund Stavanger og i går på Sola Flystasjon Flyklubb hvor jeg var tilstede sammen med et tyvetalls personer. Emnet var prosessen rundt valg av helikoptertype og kjøp av AW101. Denne prosessen startet i 2007, og undertegnede var den som ble ansatt først, etter Kjell Johannessen som skulle lede prosjektet. Min jobb ble kortvarig, noe jeg har orientert om tidligere her på bloggen.

Foredraget til Gjelsvik var veldig snilt. Det tok for eksempel ikke opp hvorfor NH90 og S-92A ble valg bort.

Downwash
Det det imidlertid viste i en viss detalj var hvordan en vurderte downwash.  Gjelsvik mente at de undersøkelser av fenomenet som var utført av andre AW101 operatører sto langt tilbake i forhold til metodene som nå ble brukt. Det gjelder også danskene som benyttet egne organisasjoner, FTK, FMK og ESK 722. Alle data ble verifisert av National Test Pilot School i USA. Disse dataene ble presentert for Helikopterfaglig Forum i 2002 av Jørgen Petersen fra Flyvemateriellkommandoen, FMK. Det er ingen tvil om at en benyttet de til da tilgjengelige metoder. FMK sammenliknet NH90 og EH101 som var typene som var shortlisted. S-92 var fravalgt tidlig i prosessen.
Resultatet av testene viste ingen betydelige forskjeller under noen  av øvelsene.

Vekt
Helikopterets vekt har av mange blitt benyttet som argument mot typen. Dette ble også diskutert i Helikopterfaglig Forum. Det vi da fant at nye sertifiseringsforskrifter av helikopterdekk på land og til havs måtte sammenliknes med det faktum at AW101 har langt lavere synkehastighet ved tap av en motor enn andre helikoptertyper. Danskene fant derfor at alle helideck offshore kan godkjennes for bruk av EH101.

Multirolle
Gjeldsvik snakket også om helikopterets rolle som multirollehelikopter. Det er ikke tvil om at helikopteret er et SAR helikopter. Andre roller kan tilpasses, men det blir utstrakt bruk av velcro tape for å sitere Gjeldsvik. Med andre ord, dersom helikopteret er rigget for andre roller enn SAR, så kan det fort konverteres til SAR modus.

Personlig er jeg sikker på at valget av helikoptertypen var riktig. Noe av utstyret, ikke minst AESA radaren som skal bygges inn i skroget på en ny måte, kan bli en teknisk utfordring. Telephonix fikser det sikkert slik at teknologien er pålitelig når maskinene kommer om noen år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.