mandag 31. mars 2014

Norwegian med langdistanseplaner for Stavanger?

Norwegian utelukker ikke langdistanserute fra Stavanger

Og da blir det en direkterute som alle har råd til.
Lagre
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til Aftenbladet at Norwegian ikke kan love Stavanger-folket noen ny langdistanserute i dag.
- Men vi skal ikke utelukke at det blir noe fra Stavanger i framtiden. Det er lov å håpe på det, sier han.

Air Berlin utsatte torsdag fremleggingen av sitt siste kvartalsresultat. Det har ført til spekulasjoner om oppkjøp, og Norwegian blir nevnt som en het kandidat.
Norwegian startet langdistanse-satsingen sin i fjor, og bygger seg opp med crew-baser i Fort Lauderdale, New York og Bangkok.
- Vi ser at nordmenn er glade i å reise langt og mye. Derfor har vi allerede lansert en ny rute fra New York til Bergen, sier Sandaker-Nielsen.
- For vårt vedkommende er det naturlig å se på ruter fra de stedene vi har baser i dag. Dette er i dag i New York, Bangkok og Fort Lauderdale. Da er det bare å se på rutekartet og legge to og to sammen.

Oljesmurt direkterute

Norwegians konkurrent SAS lanserte på mandag en ny direkterute mellom oljebyene Stavanger og Houston i USA.
– Det er gledelig å få presentere ruten Stavanger-Houston. Den åpner 20. august, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS på pressekonferansen på Sola mandag.
Ruten er hovedsaklig en forretningsrute. Flyet blir en Boeing 737 700 med 44 seter, en ren business-jet, ifølge konserndirektør Eivind Roald i SAS.
Prisene kommer dermed til å ligge på det SAS beskriver som "konkurransedyktige business class-priser".
Et søk på nettsidene til konkurrerende flyselskaper som tilbyr reiser til Houston med en mellomlanding, viser at prisen for en tur-retur reise til Houston koster i overkant av 30.000 kroner.

- Alle skal ha råd til å fly

Sandaker-Nielsen sier at dersom Norwegian lanserer en langdistanserute fra Stavanger, er målet at flest mulig skal kunne benytte seg av dette tilbudet.

Med Fast Track sikkerhetskontroll på Sola fra 31. mars håper SAS og andre fullservice flyselskaper å lokke oljeregionens beste kunder til seg.
- Vi har en litt annen modell enn det SAS har lagt opp til her. Vi satser mer på markedet for fritid og feriereiser, i tillegg til at vi også skal ha et attraktivt produkt til forretningsreisende. Tall viser at ferie- og fritidstrafikken på langruter utgjør så mye som 85 prosent. For oss handler det å favne bredt. Vi følger filosofien vår om at alle skal ha råd til å fly, sier han.
- Når kan vi forvente oss nyheter fra dere?
- Det tar litt tid å planlegge en ny rute. Det er mange faktorer som spiller inn. Det skal passe inn i en større sammenheng, og det avhenger blant annet av hvor mange fly som er tilgjengelige, sier Sandaker-Nielsen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.