Sammen med flere andre flyselskap i Europa ønsker Norwegian regler som gir dem mulighet for å sjekke passasjerlistene før et fly tar av.
Det bekrefter sikkerhetssjef i Norwegian, Bjørn Tvete-Berger.
I dag stoppes denne muligheten av EU-regelverket, av hensyn til personvernet.
Dermed var Norwegian helt ukjent med at flyet deres som tok av fra København mot Oslo fredag ettermiddag hadde en tidligere flykaprer om bord.

Flykapring og bombetrussel

I 1993 kapret mannen, som trolig er russisk statsborger, et innenriksfly i Russland og tvang mannskapet til å nødlande på Arlanda.
21 år senere, i lufta på vei til Oslo fredag, påsto passasjeren at det var en bombe i bagasjen hans som lå i bagasjerommet i flyet.
Trusselen var av en slik karakter at piloten mente det var nødvendig å nødlande.
Flyet med 94 passasjerer om bord landet derfor på Landvetter flyplass i Göteborg, og alle ble evakuert.
– Det er ubehagelig når slike episoder oppstår, sier sikkerhetssjefen.

– Det er trygt å fly

I USA og noen få europeiske land «vaskes» alle passasjerlister og navn som kan utgjøre en risiko av myndighetene.
Hadde det samme vært tillatt i Norge, ville Norwegian visst at en tidligere flykaprer sto på passasjerlisten.
Tvete-Berger understreker at alle rutiner og regelverk ble fulgt både i flyselskapet og på flyplassen.
– Det er viktig for oss å dempe en overreaksjon. Sikkerhetsregimet i luftfarten er svært godt med blant annet gjennomlysning av både passasjerer og bagasje. Derfor er trusselen lav og det er trygt å fly, sier Tvete-Berger i Norwegian.

Ingen bombe funnet

Politiet som gjennomsøkte flyet fredag kveld fant ikke noe mistenkelig om bord.
Passasjerlistene overdratt til politiet i Göteborg som nå etterforsker saken.
Mannen som fremsatte bombetrusselen ble pågrepet rett etter at flyet hadde nødlandet og er siktet for luftsabotasje.
Ifølge politiets talsmann Björ Blixter har mannen forklart i avhør hvorfor han kom med bombetrusselen. Motivet vil ikke Blixter kommentere videre.
Ingen av de 94 passasjerene eller mannskapet ble skadet etter hendelsen.