tirsdag 24. juni 2014

Bergensbanen minutt for minutt - Best egnet for Norwegian passasjerer.....



I LUFTEN: Snart blir Bergensbanen å se under flightene til British Airways. Foto: Helge Sunde / Samfoto

Luftfart

Skal berolige passasjerer med Bergensbanen

Snart kan passasjerer til det britiske flyselskapet British Airways nyte den syv timers lange reisen med Bergensbanen.
Flyselskapet British Airways skal vise den syv timer lange reisen med mellom Oslo og Bergen med Bergensbanen til sine passasjerer, skriver The Telegraph.
Hensikten med underholdningskonseptet skal være å berolige passasjerene om bord.
«Denne reisen inne i reisen er inspirert av trenden med slow-TV, som allerede er populært i Skandinavia for sine avslappende og lite krevende kvaliteter», skriver den britiske avisen.
British Airways er, som det første selskapet til å ta Bergensbanen med opp i luften, overbevist om at passasjerene vil sette pris på det «hypnotiserende, beoligende» konseptet.

Leste om Norge

Richard D’Cruze, underholdningsansvarlig for flyselskapet, sier til avisen at det vanker flere trege programmer på passasjerne dersom turen med Bergensbanen slår an.
- En i teamet vårt leste om denne uvanlige dokumentaren som hadde blitt en kulthit i Norge, og sporet den opp.
D’Cruze mener innslaget passer perfekt som innslag under flytur, ettersom kundene kan stirre timevis inn i de beveglige kartene som viser flyets rute.
- Slow-TV har definitivt en hypnotisk, beroligende og underholdende kvalitet ved seg, perfekt flyunderholdning.

- Mirakuøst

Det var NRK som festet et kamera til Bergensbanen og viste togturen i sin helhet, i forbindelse med togets hundreårsjubileum. Over 1,2 millioner tv-seere var innom programmet "Bergensbanen minutt for minutt" en fredag kveld. Kanalen viste togturen i sin fulle lengde, krydret med historiske klipp da toget kjørte i tunneler.
- Dette er et meget høyt tall, og langt over hva som er vanlig for NRK2. Et gjennomsnitt på 175.000 seere er enormt høyt for et program som varer i over sju timer, sa analysesjef i NRK, Kristian Tolonen etter sendingen i 2009.

Anledningen for den spesielle sendingen var togstrekningens hundreårsjubileum.
Programsjef Rune Møklebust i NRK sier til den britiske avisen at han trodde sendingen ville være noe fullstenidg nytt og billig.
- På mirakuløst vis fikk vi mange seere. Svært mange kontaktet oss og fortalte at de i utgangspunktet bare skulle se et minutt, men at de ble sittende og stirre i timevis.
Og vips, et nytt konsept var født. Kort tid senere fulgte 3,2 millioner seere NRKs reise med Hurtigruta.
Sosiolog Arve Hjelseth ved NTNU mener suksessen skyldes fornyet verdsettelse av naturen i et moderne samfunn.
- Vi er mer stresset nå for tiden. Det er en måte å slappe av på, såvel som en motgift til den moderne tv-sendingen hvor kameravinklene skifter hvert sekund, sier han til The Telegraph.

Is this the most boring inflight movie ever?

By Barry Neild, CNN
June 26, 2014 -- Updated 0106 GMT (0906 HKT)


A still from the film
A still from the film "A Seven Hour Train Journey to Oslo"

STORY HIGHLIGHTS
  • British Airways to screen "The Seven Hour Train Journey to Oslo" as part of in-flight entertainment
  • Airline says film has a "calming, relaxing" quality that will appeal to some passengers
  • If successful, BA plans to follow up with films about feeding birds and knitting
(CNN) -- A new standard may about to be set for the most boring in-flight movie ever -- and it doesn't even star Keanu Reeves.
Passengers flying British Airways will soon be able to zone out to a film that shows every inch of a slow-speed train journey to the Norwegian capital.
The airline says the film, "The Seven Hour Train Journey to Oslo," will appeal to people who enjoy "wallpaper" viewing experiences like the barely moving maps that chart flight progress.

The airline will start screening the feature in July alongside its usual schedule of classics, blockbusters and those lame romantic comedies that shouldn't make passengers bawl their eyes out, but inevitably do.
The film features no commentary to liven up the proceedings, but highlights are said to include going into tunnels and some children waving from a station. (CNN cannot independently confirm this, it doesn't have a spare seven hours to kill.)

'Hypnotic and calming'
Though undeniably tedious, the train ride film could prove an unexpected hit -- as it did when it first screened to more than one million viewers on Norway's NRK state television.
So-called "slow TV" has attracted a cult audience in Scandinavia, with other classics including a burning fireplace and a game of chess.
It goes without saying: winter nights are long in Norway, but so is intercontinental air travel.
"There's definitely a hypnotic, calming and entertaining quality to 'Slow TV' that is perfect for in-flight entertainment," says Richard D'Cruze, who oversees onboard movie programming for BA.
The airline says that if the trial proves successful it could follow up with more slow films featuring knitting and bird feeding.
Keanu Reeves should pick up his knitting needles and get dialing his agent right now.
What's the most boring in-flight film you've seen? Tell us below

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.