torsdag 26. juni 2014

UAV - Alvorlig luftfartshendelse

Jeg ser at  betegnelsen Remotely Piloted Aerial Systems, RPAS, griper om seg. Jeg er uenig i dette fordi en da ser bort i fra de systemer som opererer totalt på egenhånd, uten flygeren som flyr det fra bakken. Dette er såkalte Autonomous Systems. Den gamle betegnelsen, Unmanned Aerial Vehicle er etter min mening fremdeles den beste. Per


RPAS

Flyet var 50 meter fra å kollidere med dronen

Av  Per Erlien Dalløkken - Teknisk Ukeblad

Havarikommisjonen gransker den første alvorlige luftfarts-

hendelsen i Norge med et ubemannet fly i hovedrollen.




Det var onsdag 28. mai at en Cessna 207 turboprop (LN-PER) tilhørende Grenland fallskjermklubb klatret ut fra Skien lufthavn Geiteryggen med en flyger og seks fallskjermhoppere om bord. I rundt 4800 fot høyde passerte Cessna-en et «objekt» på 

motsatt kurs.

I kontrollert luftrom

– Objektet lignet et fjernstyrt fly og ble sett av fartøysjefen og flere
avfallskjermhopperne om bord. Fartøysjefen vurderte at minste
avstand tilobjektet var cirka 50 meter ved passering. Fartøysjefen
flyet rundt ogkunne visuelt følge objektet mens det gjorde en rask
nedstigning, skriverStatens havarikommisjon for transport (SHT)
som nå har startet sin undersøkelse.
Direktør for luftfartsavdelingen i SHT, Kåre Halvorsen, sier til
Teknisk Ukeblad at det er to faktorer som gjør at dette defineres
som en alvorlig luftfartshendelse:
– Her er det en RPAS som er i et område den ikke skal være, altså
på denne høyden og i et kontrollert luftrom. I tillegg er det per
definisjon en nærpassering.
– Det at det bemannede flyet er et mindre fly, gjør at det skal mindre
til forat det blir forstyrret, legger han til.

To saker på kort tid

Da Teknisk Ukeblad i starten av juni omtalte problematikken med
ubemannede luftfarkoster i konflikt med bemannede fly, hadde SHT
nettoppfått denne saken fra Skien og ytterligere en sak til vurdering.
Den andre hendelsen omfatter en RPAS og et helikopter. Ifølge
avdelingsdirektøren er det ennå ikke avgjort om alvorlighetsgraden
tilsierat den blir gjenstand for en fullverdig undersøkelse.
Undersøkelsen av Geiteryggen-nærpasseringen er den første av
sitt slag her til lands og kan slik sett være prinsippielt viktig.
Bruken av droner er i kraftig vekst og regelverket er ganske nytt.
Deter dessuten en ny forskrift på gang.
– Vi angriper denne saken som en hvilken som helst annen sak, så
får vise hvordan mottakerne av den kommende rapporten bruker
den, sier Halvorsen.

Kan ikke kommunisere

Stig Thunes, som er leder i Grenland Fallskjermklubb, forteller at
hendelsen ble oppfattet som alvorlig om enn ikke så dramatisk.
– Men det er klart at det er ubehagelig å havne på kollisjonskurs
medet annet fly, ikke minst med et ubemannet fly som det ikke går
an å kommunisere med, sier Thunes som selv ikke var med på den
aktuelle turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.