tirsdag 22. juli 2014

Helikopter - Syklonen har gitt seg - Extremely remote

Foto: Sikorsky

Eller som det står i AW&ST; Cyclone Calmed. Cyclone er navnet på helikopteret jeg har skrevet så mye om tidligere. Historien har ført til skikkelig krangel mellom Canada og Sikorsky, men også internt i Canada. Jeg blir imidlertid sånn passe opprørt når jeg leser følgende:

The new deal is not without controversy, as Canada has made concessions, including accepting the helicopter without 30-min. dry-run gearbox capability, but Department of National Defence says the "small number" of requirements that will not be delivered will not affect operational capability or crew safety.

Har du fulgt med? Husker du Cougar ulykken 12. mars 2009 hvor 17 omkom. Maskinen har ikke demonstrert at den kan fly uten olje i 30 minutter, men er i stedet sertifisert etter det langt svakere kravet hvor det står at en hendelse som med Cougar maskinen er extremely remote. En annen alvorlig hendelse i Australia beskrives slik: On July 2, 2008, a S-92A (registration VH-LOH, serial number 920036) operated by CHC Helicopters (Australia) was returning from an offshore oil facility en route to Broome, Australia with 2 pilots and 14 passengers on board when it suffered a "massive loss of main gearbox oil". The crew made a skillful emergency descent and landing on a Broome beach following the activation of onboard warning systems.
Extremely remote du liksom....

Hva skjedde med samme helikoptertype i Norge etter denne nødlandingen? Nada. Jeg harbedt om informasjon, også muntlig på Flyoperativt Forum 2012 hvor Nodeland var til stede, men full taushet. Han bare så seg forvirret rundt og lurte på hvem jeg var for en gjøk. Gudmund Taraldsen sa at han ikke kjente saken. Helikopteret var sertifisert i Norge av Luftfartstilsynet. Først etter Cougar havariet skjedde det noe med boltene som festet oljefilteret til selve gear boxen. De ble endret fra titan til rustfritt stål, antakelig for bedre å kunne tåle vibrasjonene i helikopteret.

Når det gjelder selve begrepet "extremely remote" , så viser det seg at det er et livsfarlig sertifiseringskriterium. Innen luftfart betyr dette en hendelse per 1: 10 millioner timer, sykluser, avganger eller landinger. Maskinene det gjelder var kliss nye. Det samme sertifiseringskriterium gjelder for batteripakken i B787 Dreamliner. Hva skjedde med den? Brann i batteripakken etter kortslutning, og det ikke bare en gang.  Nye maskiner er modifisert med en boks rundt batteripakken slik at den kan brenne i fred..... Huset hvor batteripakken i sin tid ble sertifisert brant sågar ned.

Til slutt vil jeg kaste inn, for good measures, at president Obama skal fly i S-92A. Jeg vil tippe at MGB blir modifisert før han og hans familie setter sin fot i maskinen. Faren er at det vil da bli oppfattet som en innrømmelse fra Sikorsky om at MGB er feilkonstruert. Et djevelens alternativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.