Vrakdeler fra MH17 som ble skutt ned i Ukraina - Vrakrestene etter Malaysia Airlines rute MH17 er spredt over et svært stort område. 298 mennesker mistet livet i flykatastrofen. - Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters
Vrakrestene etter Malaysia Airlines rute MH17 er spredt over et svært stort område. 298 mennesker mistet livet i flykatastrofen.
Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters
Helt siden passasjerflyet til Malaysia Airlines fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned forrige uke, har hovedteorien vært at det ble truffet av luftvernraketter fra bakken.

USAs etterretning fortalte tirsdag kveld at de mener det var russiske separatister som skjøt ned flyet – separatister med dårlig opplæring som dermed traff et sivilt fly ved en feiltakelse.
Les også: USA: Nedskyting kan ha vært mistak
Flere eksperter forteller nå at det er mulig for personer uten lang trening å treffe et fly med luftvernsystemet Buk SA-11, som utpekes som det som traff flyet.
Til det amerikanske magasinet Wireds nettsider sier militære eksperter at det bare trengs tre, fire dager med trening for å klare å treffe et sivilt rutefly.
Hvis man kan lese en sjekkliste er det nok i og for seg mulig å fyre av raketter etter så lite trening som tre, fire dager, sier forsker Harald Hovland ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) til NRK.
Hovland har jobbet med beskyttelse av fly og helikopter mot luftvern, og kan mye om luftvernsystemer.

Harald Hovland - Harald Hovland er forsker på FFI, og har kunnskap om hvordan luftvernsystemer som Buk fungerer.FFI
Harald Hovland er forsker på FFI, og har kunnskap om hvordan luftvernsystemer som Buk fungerer.
Foto: FFI
Hvis flyet ble truffet ved et uhell, er det noe som tyder på at luftvernbatteriet ikke var fullt ut bemannet av russiske soldater.

Punkter på skjerm

Luftvernsystemene består vanligvis av flere forskjellige komponenter, og både Hovland og internasjonale eksperter forteller at det gjerne trengs en samtrente gruppe for å gjennomføre gode nedskytinger.
Utfordringen er å være samtrent nok, og ha kompetanse på å velge ut og vurdere målene, ifølge Hovland i FFI.
– Man ser typisk punkter på en skjerm med hvilken retning det flyr, hastighet og eventuelt flyhøyde, sier Hovland.
Deretter kan ved hjelp av systemet velge et fly som flyr over området og skyte på det. Akkurat det å velge ut mål og fyre av kan også folk med lite trening gjøre, bekrefter forskeren.
– De vil nok også kunne velge ut mål på en radarskjerm, men til å vite hva man skyter på er det noe helt annet, sier han.
 

Buk luftvernraketter - Slik ser luftvernrakettene i Buk-systemet ut. - Foto: Mikhail Metzel / Ap
Slik ser luftvernrakettene i Buk-systemet ut.
Foto: Mikhail Metzel / Ap

Fløy høyt over Ukraina

Da Malaysia Airlines' rute MH17 reiste over Ukraina mot Kuala Lumpur fløy det rundt 10.000 meter over bakken, eller på en flyhøyde tilsvarende 33.000 fot.
Både det og at det fløy på en rett kurs hele tiden er informasjon som godt trente soldater ville kunne brukt til å vurdere flyet som sivilt også uten veldig avanserte systemer. Dermed blir det tilsvarende vanskeligere å peke ut det spesifikke målet uten bred trening i forkant.
– De som bruker systemet må kjenne typiske mål godt nok til å skille et jagerfly som flyr i 500 knop, og et kommersielt fly som kanskje ikke flyr så fort, sier FFI-forsker Hovland.
Ukrainske myndigheter tillot bare sivile fly over krigsområdet øst i landet over 32.000 fot på ulykkesdagen.

– Krever mer å skille sivile fra militære

FFI-forskeren forteller at fullstendige luftvernsystemer drevet av et lands luftforsvar gjerne er koblet sammen av mange ulike enheter. De har også ofte informasjon inn fra sivile luftreguleringssystemer, og kan derfor skille ut alle sivile fly ganske enkelt.

Separatist på krasjstedet for MH17 - Separatister har holdt vakt på åstedet øst i Ukraina der store mengder vrakrester, døde og eiendeler fra de døde ligger. - Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters
Separatister har holdt vakt på åstedet øst i Ukraina der store mengder vrakrester, døde og eiendeler fra de døde ligger.
Foto: MAXIM ZMEYEV / Reuters