Norske piloters arbeidsmengde har endra seg drastisk de siste tiårene, i takt med at nordmenn flyr stadig mer.
Nå advarer piloter mot at de lange arbeidsdagene kan gå på sikkerheten løs.
«Geir» har jobbet som pilot i 30 år, og har opplevd at andrepiloten sovnet på jobb.
– Det var en nattflyvning på vei til Middelhavet, og styrmannen var vel litt trøtt da han kom på jobb. Jeg måtte si samme ting flere ganger før han fikk med seg hva som ble sagt.
Vi kaller ham Geir. Han er en erfaren pilot i et norsk selskap, og stiller opp til intervju mot å få være anonym. Han frykter konsekvensene dersom arbeidsgiveren får vite at han prater med NRK.
Etter landing ble flyet fylt opp med nye passasjerer.
– Vi tok av rundt 02.30 eller 03. Vi klatret opp, og da vi kom på marsjhøyden vår gikk det en liten stund. Så skulle jeg si noe til ham – det var jeg som fløy – og da var det helt stille borti der.
«Geir» oppdager at kollegaen har sovnet.
– Jeg vekket ham og spurte hvordan det gikk. Han sa han var trøtt, han hadde ikke sovet så mye hjemme på grunn av barna. Da sa jeg «greit, legg deg og sov litt». Så gikk jeg og hentet en i kabinen som satt og holdt meg med selskap så jeg holdt meg våken. Så lot jeg ham sove mer enn det som er lov, men jeg tenkte det er bedre at han er våken når vi lander enn at han er stuptrøtt. Da ville vi vært en som var stuptrøtt og en som var trøtt, forteller han.

Ikke overrasket

«Geirs» historie er ikke unik. I en NRK-undersøkelse fra 2011 forteller halvparten av de spurte at de har sovnet i cockpit uten at det er avtalt med kollegaen.

Petter Førde - Petter Førde i Norges flygerforbund har selv vært overtrøtt på jobb som pilot. - Foto: Gry Veiby / NRK
Petter Førde i Norges flygerforbund har selv vært overtrøtt på jobb som pilot.
Foto: Gry Veiby / NRK
Og når NRK gjenforteller episoden til lederen i Norges flygerforbund, Petter Førde, blir han ikke overrasket.

– Cockpiten er veldig liten, og det er ikke så veldig mye vi kan få gjort. Normalt sett, hvis man hadde vært en yrkessjåfør, ville man jo stoppet langs veien og gått ut for å ta seg en rask spasertur eller lignende. Den muligheten har ikke vi, sier Førde.
– Arbeidsdagene for alle som flyr i Norge har blitt mye lengre og mange flere enn tidligere, sier han.
Førde er selv pilot med lang fartstid.
– Har du selv vært overtrøtt på jobb?
– Absolutt. Det skjer, og det er jo det vi tar på alvor og ønsker at omgivelsene, tilsynet og departementet skal ta på alvor. Det har ingenting å gjøre med en fagforeningsuttalelse og at vi vil ha goder som ikke andre arbeidstakere i landet har. Det er rett og slett et sikkerhetsspørsmål, og det er det vi ønsker å fokusere på. Ingenting annet, sier han.
Les også: Piloter advarer mot nye ulykker

– Et økende problem


Flykrasj i Buffalo, New York - Flystyrten i Buffalo førte til at de amerikanske reglene for arbeidstid ble endret. - Foto: Harry Scull Jr / AP
Flystyrten i Buffalo førte til at de amerikanske reglene for arbeidstid ble endret.
Foto: Harry Scull Jr / AP
For når piloter er overtrøtte på jobb, kan det gå galt. Som det gjorde en februarkveld i USA i 2009.

På vei til Buffalo i delstaten New York styrtet passasjerflyet i et hus. Naboer trodde det var et jordskjelv, 50 personer døde.
Amerikanske havarietterforskere konkluderte med at utmattelse, «fatigue» på flyspråket, var en medvirkende faktor. De amerikanske reglene for arbeidstid ble endret etter ulykken.
– Jeg har snakket med folk som har opptil dobbelt så mange flyvninger i året som de hadde før. Det varierer selvfølgelig, men gjennomsnittlig er det mye mer flytid enn det var før. Det betyr mye mindre tid til å hente seg inn, sier avdelingsdirektør ved Flymedisinsk institutt, Anthony Wagstaff.
Selv om vi har en trygg luftfart, vil det skje såkalte hendelser, som ikke nødvendigvis betyr ulykker.
– At fatigue er en viktig faktor som kan forårsake hendelser, det er helt klart. Og at fatigue er et økende problem i luftfarten, tror jeg også er nokså klart.
– Mitt inntrykk er at fatigue blir tatt seriøst, og jeg vet at både norske luftfartsmyndigheter og EASA (Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå) er opptatt av det. Det er alltid likevel en avveining mellom økonomi og risiko, sier Wagstaff.
Les: Trette flygere advarer mot krasj

Anthony Wagstaff - Anthony Wagstaff ved Flymedisinsk institutt forteller at utmattelse er et økende problem i luftfarten. - Foto: Gry Veiby / NRK
Anthony Wagstaff ved Flymedisinsk institutt forteller at utmattelse er et økende problem i luftfarten.
Foto: Gry Veiby / NRK

– Tør ikke å melde fra

Piloter har selv et ansvar for å si fra dersom de ikke er «fit for flight». Men det er ikke alltid så lett, mener «Geir».
– Det har skjedd at jeg ikke har sovet, for eksempel før en vakt, eller at jeg har blitt stuptrøtt i løpet av dagen. Da ringer jeg inn og sier jeg ikke er «fit». Men jeg vet at mange har problemer med det, og sier at man må tenke på passasjerene.
– Jeg mener at du ikke tenker på passasjerene om du flyr og er stuptrøtt. Du tenker mer på passasjerene ved å gå hjem og ikke fly. Da er det bedre å fly forsinket enn at du sitter der og gjør noe du ikke skal gjøre, sier han.
Ifølge «Geir» er det imidlertid ikke alle som tør å melde seg uskikket til å fly.
– Jeg er fast ansatt. Jeg vet at de som ikke er faste har større problemer med å si fra. Etter hva jeg har hørt og skjønt er de på kontrakt mindre slitne og trøtte enn oss fast ansatte. Det er jo veldig merkelig, sier han.

Mener regelverket er godt nok

NRK har vært i kontakt med SAS (se faktaboks) og Norwegian, som begge sier at flysikkerhet er noe de har stort fokus på, og som tas på stort alvor.
Det støttes av Luftfartstilsynet, sier juridisk seniorrådgiver Tom Egil Herredsvela.
– Både myndighetene, vi som luftfartsmyndigheter og selskapene og pilotene, jobber kontinuerlig for å unngå alle slags ulykker. Vi mener at det vi har i dag er et godt regelverk, og vi har ikke holdepunkter som tilsier at dette er et særskilt sikkerhetsproblem i luftfarten, sier Herredsvela.
Fordi piloter kan rapportere til Luftfartstilsynet anonymt, er midlertidige kontrakter ikke en grunn til at piloter ikke skal tørre å melde seg «not fit for flight», mener Herredsvela.
– Våre erfaringer tilsier at det er en god rapporteringskultur i norsk luftfart, og vi har som nevnt regler som beskytter dem som rapporterer om feil og risiko. Det er mulig å rapportere anonymt, og vi har ikke i dag opplysninger som tilsier at det ikke rapporteres av frykt for at kontrakten ikke blir fornyet. Men vi er klar over denne problemstillingen, og dette er noe vi vil være oppmerksomme på i tilsynsarbeidet fremover.

– Liv kan gå tapt

Halvannen time før landing vekker «Geir» kollegaen sin.
– Han burde jo ha sagt fra om at han var for trøtt da vi var på Gardermoen, men der og da sa han ikke noe spesielt. Vi snakket om det etterpå, og da beklaget han veldig, forteller han.
For «Geir» er det viktig at folk får vite hvordan arbeidsforholdene for de ansatte i luftfarten er.
– Jeg vil ikke si at det er farlig å fly. I alle fall ikke her, ennå. Men jeg vil heller ikke si at det er blitt sikrere. Folk er nok mer slitne enn de var før, og det ser vi også på sykefraværet, sier han.
Han vil fortelle historien sin fordi han synes det er viktig at folk får vite om det han kaller en nedadgående spiral med tøffe arbeidstider.
– Jeg er redd for at det ikke vil skje store endringer før det skjer ulykker der menneskeliv går tapt.