torsdag 23. oktober 2014

Norwegian gjør det bra, men faller på børsen



«TURBULENS». Norwegian-sjef Bjørn Kjos opplever at vekst koster. Markedet ventet imidlertid bedre resultater i tredje kvartal. Foto: Melisa Fajkovic
«TURBULENS». Norwegian-sjef Bjørn Kjos opplever at vekst koster. Markedet ventet imidlertid bedre resultater i tredje kvartal. Foto: Melisa Fajkovic

Resultater

- Vi skal øke kostnadsdistansen til SAS

Norwegian-sjef Bjørn Kjos underskyter både forventningene og tredje kvartal ifjor, men har ambisjonene klare. Aksjen faller nær fire prosent.
I et klima med sterk passasjervekst men svakere omdømme klarer flyselskapet Norwegian å løfter omsetningen kraftig i tredje kvartal.  Resultatene skuffer imidlertid forventingene (se tabell), og tynges av leie av erstatningsfly og en svakere kronekurs.

Utfordrer

Nå varsler Norwegian-sjef Bjørn Kjos større kamp mot kostnadene. Flyselskapet har ennå ikke fått effekt av fallet i drivstoffprisene, men det kommer nå i fjerde kvartal, ifølge ham.

- Vi skal lenger ned på kostnader, men skal fortsatt nedover og nærmere oss Ryanair, sier Kjos.
- Vi skal øke kostnadsdistansen til SAS, sier Kjos på en presentasjon torsdag.
Norwegian varsler nå et mål om en enhetskostnad på 0,41 kroner i 2014, mot tidligere 0,40-0,41 kroner.
Gitt en drivstoffpris på 950 dollar per tonn, en dollarkurs på 6,00 kroner og en eurokurs på 7,75 kroner for 2015, utenom sikrede volum, og med dagens planlagte ruteportefølje, har selskapet et mål om en enhetskostnad (CASK) på 0,39-0,40 kroner neste år, ifølge toppsjefen.

Massiv ruteøkning

Norwegian fraktet 7,1 millioner passasjerer mellom juli og september. Resultatene viser imidlertid at vekst koster.
Norwegian-sjefen påpeker så også at selskapet har satt en "voldsom" vekst inn i markedet i kvartalet, i hovedsak på utenriksruter. Samtidig er flyene fullere, med en kabinfaktor opp 3,2 prosent til 85 prosent, mens kapasiteten samtidig øker 36 prosent.
- Jeg aldri vært borti at vi satt så mye vekst inn i markedet, og har 41 prosent trafikkvekst, sier Kjos.
Kapasiteten som er satt inn skriver seg i stor grad fra nye ruter, samtidig har flydistansen økt med 14 prosent, påpeker han.

London-suksess

Toppsjefen mener det også er verdt å merke seg at selskapet øker trafikken over hele linjen.
Norwegian har også tatt 37 prosent av markedsveksten på Gatwick i London, og øker samlet i de spanske byene, der man klarer å ta mye av veksten, ifølge toppsjefen.
- Ikke minst på London må jeg si at vi har hatt ganske bra - for å si det mildt, sier Kjos.
Norwegian fikk et resultat før skatt på 505 millioner kroner mellom juli og september, mens et resultat før skatt på 622 millioner kroner var ventet, ifølge TDN Finans.

Økte ekstrainntekter

Norwegian-sjefen er imidlertid oppmuntret av ekstra inntjeningsstrømmer fra annet salg.
- Vi får til et bedre salg på tilleggsproduktene våre, der vi har hell med å bundle dem sammen, eksempelvis sete og bagasje. Folk kjøper seg opp på de valgfrie tilbudene vi har, og øker fra 90 til 124 kroner per person, sier Kjos.

Finansdirektør Frode Foss.
Foto: Gunnar Blöndal
Finansdirektør Frode Foss. Foto: Gunnar Blöndal

Varsler konsolidering og lavere vekst

Alt er imidlertid ikke rosenrødt.
Kvartalet var også tynget av store kostnader knyttet til den noe fastlåste situasjonen om godkjennelse av Norwegians irske datterselskap for flygninger til USA.
Forsinkelsene omkring dette har gjort at selskapet får utnyttet flåten optimalt, påpeker Norwegian-sjefen, som erkjenner at det har vært noe "turbulens" i kvartalet.
- Selv om tekniske vansker med vår Boeing 787 Dreamlinere også har skapt ytterligere kostnader, består vår langruteflåte av flere fly og økt pålitelighet. Ser vi inn i 2015, vil vi se et år med konsolidering og lavere vekst, sier Kjos.
Samtlige fly i Norwegians kortruteflåte vil neste år være siste modell av Boeing 737-800, i det selskapets Boeing 737-300 vil bli utfaset, påpeker toppsjefen.

- God konkurranse

Finansdirektør Frode Foss bemerker at selskapet nå går inn i vinterhalvåret, med lavere trafikk og lavere fortjeneste for bransjen som sådan. Han bekrefter at konkurransesituasjonen tiltok for ett år siden, men opplever ikke forverret konkurransepress.
- Men at det er god konkurranse der ute, er det ikke tvil om, sier Foss.
Norwegian vil  lande på 35 prosent produksjonsvekst i 2014, og legger opp til en produksjonsvest på fem prosent neste år.
- Vi får ikke det antall fly inn i produksjon som vi kunne tenke oss neste år, sier Norwegian-toppen.

Kursskrell

Før dagens tall anbefalte syv meglerhus kjøp av Norwegian-aksjen, ifølge TDN Finans. Gjennomsnittlig kursmål blant disse var 287 kroner, varierende fra 250 til 350 kroner.
Kursmål før forrige resultatfremleggelse, 2. kvartal, var 288 kroner.
Markedet reagerer på resultatene med å sende aksjen ned 3,8 prosent til 212 kroner på Oslo 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.