søndag 26. oktober 2014

Ny luftromstruktur forsøkt forklart - Stavanger Aftenblad

Fly sirklet i timevis over Rogaland


Hva i all verden driver dette flyet med? Svaret er at det tester ut den største omleggingen i norsk luftrom noen gang.


Lørdag ettermiddag fikk Aftenbladet tips om et fly som sirklet over Rogaland i flere timer. Flyet var av typen Beech B200 Super King Air og tilfører det svenske selskapet Bromma Air Maintenance.
Flyet har ikke tillatelse til å drive med person- og godstransport, og er et bruksfly som har konsesjon fra svenske transportmyndigheter til å drive med instrumentflyging. Det vil si at flyet blant annet blir brukt til testing og kalibrering av navigasjonsinstrumenter for å sjekke at de fungerer som de skal.
Lørdag var det svenske flyet trolig innleid til Avinor for å teste nye innflygningsruter til Stavanger lufthavn, Sola. Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen bekrefter at det trolig dreier seg om et fly som tester de nye innflygningsrutene.

Stor omlegging

Ved midnatt natt til 13. november blir det nemlig innført helt nye innflygingsruter på hele Vestlandet fra Stavanger i sør til Trondheim i nord.
- Dette er den største omleggingen i norsk luftrom noen gang. Det blir en total omlegging hele luftrommet over Vestlandet, og alle ut- og innflygingsrutene til og fra Sola, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen til Aftenbladet.no.

Redusert kapasitet

Endringen omfatter også flyplassene i Haugesund, Bergen og Trondheim. På grunn av den store omleggingen blir det redusert kapasitet ved flyplassene i tiden rett etter at de nye rutene blir innført.
- Både flygere og flygeledere skal ta i bruk et helt nytt innflygingssystem, og det gjør at vi må kjøre med begrenset kapasitet for å ivareta sikkerheten. Deretter vil vi jobbe oss gradvis oppover mot full kapasitet de neste dagene og ukene, sier Lorentzen.
Fram til nå har flygere trent på de nye innflygningsrutene i simulator, men fra 13. november skjer endringen i luftrommet. Årsaken til at omleggingen skjer 13. november er at dette er en internasjonal dato som tillater endringer i flymønster, og flere land i Europa vil gjennomføre endringer denne dagen.

Mindre forbruk og utslipp

- Hva betyr denne omleggingen for Stavanger lufthavn, Sola?
- Det betyr at rutene blir mer effektive, og vi får større kapasitet i luftrommet. Vi var i ferd med å nå en grense, men nå skal ikke luftrommet rundt Sola være en begrensning. Slik sett er dette et greit tidspunkt å få et nytt system på. Med de nye rutene vil flyene få en kontinuerlig nedstigning som reduserer utslipp og forbruket av drivstoff, sier Lorentzen.
- Betyr det at flyene vil fly lavere og avgi mer støy?
- Nei, før gikk flyene ned til en høyde og stoppet der før de gikk ned til neste høyde. Ved å innføre de nye innflygningsrutene ønsker vi å unngå trappetrinnsflygning og få en jevn og uavbrutt nedstigning, sier Lorentzen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.