torsdag 29. januar 2015

Ryanair møter motstand i CPH


29-01-2015
Fagbevægelsen vil være på plads med røde faner, når Ryanair i dag holder pressemøde og annoncerer flere ruter fra deres kommende base i Københavns Lufthavn.
Der venter Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, en varm velkomst, når han torsdag formiddag kommer til Royal Hotel i det indre København for at være vært ved et pressemøde, som Ryanair har indkaldt til.

Fagbevægelsen har nemlig fået nys om pressemødet, og derfor vil O’Brien og de øvrige Ryanair-folk blive mødt af en gruppe af medlemmer af fagforeningen 3F, røde faner og løbesedler. Det erfarer CHECK-IN.dk.

På pressemødet forventes Ryanair at annoncere åbningen af yderligere 10 ruter fra den nye base i Københavns Lufthavn, som selskabet åbner med et fly og tre ruter den 26. marts. Som CHECK-IN.dk skriver i dag, så bliver Rom’s Ciampino-lufthavn en af de 10 nye destinationer.

Rød klud i ansigtet
Fagbevægelsens fremmøde ved pressemødet er et godt varsel om hvad der sandsynligvis venter Ryanair, når de kommer til København til marts. Selskabet er nemlig så stor en rød klud i ansigtet på fagbevægelsen, at man ruster sig til kamp mod selskabet gennem blokade af Ryanairs fly i Københavns Lufthavn. Kravet vil være, at Ryanair tegner en overenskomst for det kabinepersonale og de piloter, som skal stationeres på den nye base i København. Gør de ikke det, er en bred vifte af LO-fagforeninger klar til at lave konflikt og forhindre at flyene bliver håndteret i Københavns Lufthavn

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag aften, så sender LO-forbundet Flyvebranchens Personale Union i dag et første konfliktvarsel afsted til Ryanair. Det er startskuddet til en proces, der med stor sandsynlighed fører til, at fagbevægelsen allerede fra Ryanairs opstart i Københavns Lufthavn den 26. marts vil lave blokade.

Planen er at en række andre LO-fagforeninger, der organiserer medlemmer i luftfartsbranchen, vil indlede en sympatikonflikt. Det betyder at medlemmer af blandt andet HK, Dansk Metal og 3F vil nægte at håndtere Ryanairs fly samt Ryanairs passagerer og deres bagage. Også selvom medlemmerne er ansat i et andet selskab end Ryanair.


28-01-2015

Udsigten til en Ryanair-base i Københavns Lufthavn til marts får nu fagforening til at sende et konfliktvarsel til selskabet. Det kan føre til en storkonflikt, der vil blokere selskabets operation fra første dag.
Torsdag sætter formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, frimærke på et brev til Ryanair i Irland. Brevet vil indeholde et konfliktvarsel fra den danske fagforening til det irske lavprisselskab. Det erfarer CHECK-IN.dk.

Dermed tager LO-fagbevægelsen, som Flyvebranchens Personale Union er en del af, det første skridt hen mod det, der kan ende med at blive en storkonflikt, hvor medlemmer fra en række LO-fagforbund fra dag ét vil blokere Ryanairs kommende operationer i Københavns Lufthavn.

Ryanair har nemlig nægtet at mødes med Flyvebranchens Personale Union (FPU) for at forhandle en overenskomst for det flyvende personale, som skal ansættes på den base, som Ryanair 26. marts etablerer i Københavns Lufthavn. Det gjorde selskabet klart i et brev til FPU mandag. Derfor svarer FPU nu igen ved at afsende et konfliktvarsel.

"Hvis Ryanair afviser dialogen, vælger de desværre også konflikten," siger Thilde Waast.

Ikke Ryanairs kop the
Ryanair har fem dage til at svare på konfliktvarslet. De kan vælge at sætte sig til forhandlingsbordet med henblik på at strikke en overenskomst sammen. Overenskomster og fagforeninger er dog normalt ikke Ryanairs kop the.

”Vi samarbejder direkte med medarbejderne. Vi samarbejder ikke med fagforeninger,” slog Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, i oktober sidste år fast over for CHECK-IN.dk.

En hastesag
Derfor vil selskabet sandsynligvis gå i arbejdsretten. Modsat mange andre offentlige retsinstanser, så er arbejdsretten en hurtigarbejdende enhed, hvor højesteretsdommere hver mandag og torsdag sidder parat til at afgøre tvister mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Sager kan indbringes for retten med to dages varsel. Så snart en sag indbringes vil retten fastlægge et tidspunkt for hvornår sagen vil blive afgjort.

Sagerne afgøres normalt efter to runder med brevudvekslinger og et enkelt retsmøde, hvor dommen afsiges. Arbejdsretten vil med stor sandsynlighed behandle sagen med Ryanair som en hastesag, med henblik på at få den afgjort inden 26. marts. Tre dage efter en afgørelse i Arbejdsretten kan en konflikt træde i kraft.

Ikke påvirke andre
Parallelt med at sagen kører i arbejdsretten kan andre LO-fagforeninger varsle sympatikonflikt. Det skal gøres to uger før en konflikt kan træde i kraft.

Hvis en sympatikonflikt bliver en realitet, vil det betyde, at organiserede ansatte i virksomheder, der har Ryanair som kunde, ikke vil løse opgaver for Ryanair. Således vil medlemmer af 3F ikke laste bagage ombord på Ryanair-fly, selvom de blot er ansat i et handlingselskab, der har Ryanair som én af mange kunder. Og HK-medlemmer vil ikke checke passagerer ind til Ryanair-flyvninger, selvom de slet ikke arbejder for Ryanair selv. Begge faggrupper vil stadig løse opgaver for andre af deres arbejdsgivers kunder.

En sympatikonflikt vil således blokere for indcheckning af Ryanair-passagerer samt lastning af Ryanair-fly, men vil ikke umiddelbart påvirke andre flyselskaber.

HK, 3F og Dansk Metal, der alle har mange medlemmer ansat i luftfartsbranchen, har ikke officielt besluttet at varsle sympatikonflikt. Men de tre store fagforbund og den øvrige LO-familie har onsdag nikket til, at Flyvebranchens Personale Union sender konfliktvarslet til Ryanair. Dermed tager de første skridt hen mod det, der kan ende med at blive en storkonflikt med blokade af Ryanairs operation i Københavns Lufthavn fra dag ét. Og det ville FPU sandsynligvis ikke have gjort, hvis ikke de vidste, at de store fagforbund stod bag dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.