Været i januar og februar har gitt Widerøe store problemer.
De siste 30 dagene har selskapet sett seg nødt til å innstille nesten 480 flyvninger. De har også hatt over 2400 forsinkelser.
Richard Kongsteien, Widerøe
Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien mener passasjerene deres har forståelse for at det blir forsinkelser når været er dårlig.
Foto: Widerøe
– Det har vært krevende måneder, sier selskapets kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

– Uvanlig dårlig

Ifølge statistikk fra flightstats.com er Widerøe det tredje minst punktlige flyselskapet i Europa de siste 30 dagene.
Kongsteien sier at de er godt under målene for regularitet, og beskriver tallene for januar og februar som uvanlig dårlige.
– Men man må huske at vi har omtrent 15 000 avganger i løpet av en måned. Det er likevel ingen tvil om at været i starten av 2015 har gjort det vanskelig for alle flyselskap og reisende

Følgeproblemer på grunn av dårlig vær

Det er ikke sjelden at dårlig vær fører til kanselleringer. Når det først skjer får man gjerne tekniske kanselleringer i etterkant. Sterk vind fører til at motorene kjøres hardere enn til vanlig, forklarer Kongsteien.
– Dermed må flyene må oftere inn til sjekk. Når et fly blir stående på feil sted blir også mannskap stående på feil sted, så det er flere ting som skaper ytterligere forsinkelser.

Tror passasjerene har forståelse

Kongsteien sier at mange ansatte i Widerøe har vært frustrerte den siste tiden.
– Det er vår jobb å få passasjerene frem. Når vi ikke greier det har vi ikke en god dag på jobben, uansett hva årsaken til forsinkelsene er.
Samtidig mener han at passasjerene håndterer det bra når været hindrer flyvninger.
– Vi merker at publikum har forståelse når værforholdene er så utfordrende som de har vært i det siste.